Friday, July 31, 2009

Bahagian 2: Ilmu Ikhlas

Niat yang baik itupun tidak akan terlepas dari dicampuri oleh sesuatu yang jahat seperti Ujub, Riya, Kasih akan dunia, takabbur serta lain-lain daripada maksiat yang di dalam hati. Sifat-sifat Mazmumah ini adalah berasal dari nafsu syahwat dan sifat-sifat basyariah(kemanusiaan)dan Kejahilan. Dalam banyak keadaan dan masa kita manusia banyak dipengaruhi oleh sifat-sifat basyariah yang memang cenderung kepada nafsu dan syahwat walaupun dalam beribadat. Ia boleh menjelma dalam berbagai-bagai wajah yang baik berupa ibadat, taat, kebajikan pada lahirnya tetapi mengandungi tujuan yang jahat dan dusta dan kadang-kadang menjijikkan. Adat kata, tanpa rahmat dan pertolongan Allah seseorang itu tidak akan terlepas dari najis riya dan syirik. Ilmu yang ada kadang-kadang malah seringkali akan tunduk pada kemahuannya. Akal pula selalu saja tewas. Inilah kenyataan yang ada pada kita manusia. Sentiasa bergelumang dengan dosa maksiat dan penderhakaan kepada Allah.

Begitu rumit, tersangat payah dan betapa halusnya soal pembersihan(ikhlas) ini. Persoalanya adalah berkisar pada hati atau jiwa kita. Benarlah kata Imam Ghazali;

"dan tidak bisa selamat dari tenggelamnya di lautan ini kecuali dengan Penglihatan dan TaufikNya dan Inayat daripadaNya."

Ini adalah kerana Ikhlas itu adalah persoalan hati kita atau jiwa kita atau ruh kita. Bagaimana halus dan samarnya pengetahuan kita tentang ruh kita begitulah juga halus dan samar ikhlas ini. Hanya mereka yang hidup cahaya mata hatinya sahaja yang mampu melihat dan menyaksikannya. Hanya mereka yang hidup ruhnya sahaja yang akan mengenali makna sebenar hakikat ikhlas ini. Hanya mereka yang memiliki Ilmu Yang Haq(Adab Tasauf)sahaja yang dapat mengkholiskan(membersih/ikhlas)amalannya. Ini adalah tujuan mereka adalah untuk membersihkan(ikhlas) hati(diri) supaya bersih Tauhid mereka.

ERTI IKHLAS

Murni, bersih, jenis dia sahaja, tidak bercampur jenis-jenis yang lain. Tidak dinodai seperti air yang tidak bercampur dengan sabun, tepung, sebab apabila sudah bercampur dengan benda lain, sudah tidak khalis lagi (tidak pure).

Begitulah dalam beramal, solat, zakat, baca Quran,mengajar, berdakwah, menolong, motivasi, forum, ceramah, belajar, semata-mata kerana Allah:

1. kerana suruhanNya
2. kerana keredhoaanNya
3. kerana arahanNya
4. kerana mentaatiNya
5. kerana patuh padaNya

Jadi perkara di atas adalah dari sebab atau kerananya yang satu, tujuan satu , dan didorong oleh yang satu iaitu ALLAH. Abdikan diri kerana Allah, tidak dicampur atau bercampur selain Allah - itulah ikhlas - dorongannya satu.

Apa yang nak berlaku atau nak jadi atau tidak jadi, tidak timbul sama sekali sebab niat semata-mata kerana Allah.

Sekiranya niat, dorongannya telah tercampur atau terselit niat-niat yang lain dari Allah seperti kerana riak, megah, glamor, pangkat, orang minta, takut orang tidak suka, mental exercise, boring tinggal di rumah, undi, uji kemampuan, hendak berlawan, hendakkan piala, hadiah, kerana kawan - maka ia tidak khalis atau ikhlas telah ternoda.

Dengan itu boleh jatuh syirik khafi. Di akhirat nanti Allah menyuruh dia meminta pada orang yang dia niat kerananya. Allah tidak balas kebaikan itu kerana ia mempunyai "kerana-kerana" yang selain dari "kerana Allah".

Untuk ikhlas, sebenarnya amat susah sekali terutama yang ada kaitan kepentingan umum atau orang ramai yakni yang terdedah kepada pandangan umum seperti: berdakwah, mengajar, gotong-royong, baca Al-Quran di depan orang, forum, upacara memberi hadiah - lebih-lebih lagi orang yang tidak memikirkan hati lalu hati dibiar dan terbiar. Jarang diambil kira, selalunya ramai yang terjebak.

Khususul Nafs - kepentingan diri seperti ingin popular, disedari atau tidak kerana kurang menyuluh hati. Awal-awal lagi nawaitu (niat) telah rosak seperti membuat rumah di atas lumpur.

Wednesday, July 29, 2009

Bahagian 1: Ilmu Ikhlas

Ikhlas sebagaimana yang diterima pakai dalam agama terbahagi kepada tiga iaitu;

1) Manusia yang awam/taqlid yang tidak mengetahui tujuan ibadat yang sebenarnya akan mengikhlaskan amal dan ibadatnya kepada Allah Taala tetapi mencampurinya dengan keinginannya mendapat balasan syurga dan terhindari daripada neraka.

2) Manusia dari golongan Muridin atau Salikin yang tujuannya ibadat dan amalannya untuk menghampirkan diri dengan Allah akan mengikhlaskan amal dan ibadatnya kepada Allah Taala tetapi mencampurinya dengan kehendak/keinginannya supaya dibukakan perkara-perkara yang ghaib sebagai meneguhkan perjalanan hatinya.

3) Manusia yang benar-benar kenal Allah(Ahli Makrifat atau Ahli Muwahid) akan sentiasa memandang malah menyaksikan bahawa amal dan ibadatnya adalah semata-mata anugerah dan kurnia daripada Allah.

Golongan yang ketiga inilah golongan yang berjaya menjejaki hakikat kesempurnaan ikhlas yang benar kerana mereka melihat kepada "LA HAU LAWALA QUWWATAILA BILLAH".

Berkata Sheikh Ibni Atho'illah As-Kandari dalam Kitab Hikamnya;
Bagaimana engkau akan minta upah terhadap suatu amalan yang Allah sendiri yang bersedekah amal itu, atau bagaimanakah engkau minta balasan atas Sidiq/keikhlasanmu, padahal Allah sendiri yang memberi hidayah keikhlasan itu kepadamu.

Maka tidak munasabah sekali jika kita meminta sesuatu balasan kepada orang yang telah memberikan sesuatu hadiah kepada kita. Hanya yang tidak berakal sahaja yang melakukannya. Pada sisi mereka yang berakal, mereka akan membalasi pemberian itu dengan berterima kasih kepada pemberi itu. Ini adalah kerana bersyukur di sisi orang Arifbillah ialah melihat kepada yang memberi bukan kepada apa yang diberi. Fahamilah kata-kata ini wahal orang-orang yang dikurniakan Akal !!!!.

Kata Sheikh Junaid Al-Bagdadi Rahimallahi Taala
Adalah bagi Allah itu beberapa hamba yang mempunyai Aqal yakni yang mempunyai ilmu yang memberi manfaat(Ilmu Keruhanian). Maka tatkala mempunyai mereka itu Aqal(Ilmu) maka mengamalkan ia, maka tatkala mengamalkan mereka akan ilmu itu maka jadi mereka itu ikhlas kerana Allah Taala, maka membawa ikhlas mereka itu kepada segala pintu kebajikan

Kata Ibni Ruslan di dalam risalahnya yang disyarahkan oleh Sheikh Al-Islam Zakaria Rahimallahi Taala;
Bermula semua kamu syirik yang khofi(tersembunyi) dan tiada nyata bagi tauhid kamu itu melainkan apabila kamu keluar daripada kehendak kamu di dalam berbuat ibadat itu kerana Allah Taala dan kerana menghampirkan diri kepada Allah supaya kasih Dia akan engkau.

Kata Muhammad bin Said Al-Maruzi Rahimallahi Taala;
Bermula segala pekerjaan agama itu sekeliannya kembali kepada dua asal iaitu;

Pertama perbuatan itu daripada Allah Taala dengan dikau
Kedua perbuatan daripadamu bagi Allah Taala.
Maka sayugianya redho engkau akan sesuatu yang diperbuat oleh Allah dengan dikau. Hendaklah engkau ikhlas kerana Allah di dalam amal yang engkau perbuat akan Dia. Maka apabila engkau perbuat dua perkara ini nescaya engkau dapat bahagia dan kemenangan di dalam dua negeri yakni dunia dan akhirat.

Akhirnya, kiranya perlu dikutipkan penjelasan dalam kitab Hikam, karya Syeikh Ibnu Atha'illah, tentang tingkat kedudukan seorang hamba dalam amal perbuatannya.

Ada dua golongan tingkat kedudukan seorang hamba ahli ikhlas, yakni hamba Allah yang abrar dan yang muqarrabin.

1) Keikhlasan seorang abrar adalah apabila amal perbuatannya telah bersih dari riya, baik yang jelas maupun yang samar. Tujuan amal perbuatannya selalu hanya pahala yang dijanjikan oleh Allah kepada hamba-Nya yang ikhlas. Dan ini terambil dari ayat, "Iyyaka na' budu" (Hanya kepada-Mu kami menyembah, dan tiada kami mempersekutukan Engkau dalam ibadatku ini kepada sesuatu yang lain).

2) Adapun keikhlasan seorang muqarrabin ialah menerapkan pengertian kalimat, "La haula wala quwwata illa billah" (Tiada daya dan kekuatan untuk berbuat apa pun kecuali dengan pertolongan Allah Azza wa Jalla). Ia merasa bahwa semua amal perbuatan semata-mata karunia Allah kepadanya, sebab Allah yang memberi hidayah dan taufik. Ini terambil dari ayat, "Iyyaka nasta'in" (Hanya kepada-Mu kami mengharap pertolongan, sebab kami sendiri tidak berdaya).

Amal orang abrar dinamakan amal Lillah, yaitu beramal karena Allah. Sedang amal muqarrabin dinamakan amal Billah, yaitu beramal dengan bantuan karunia Allah. Amal Lillah menghasilkan sekadar memperhatikan hukum lahir, sedangkan amal Billah menembus ke dalam perasaan kalbu.

Berkata Sheikh Ibni Atho'illah As-Kandari dalam Kitab Hikamnya;
Bagaimana engkau akan minta upah terhadap suatu amalan yang Allah sendiri yang bersedekah amal itu, atau bagaimanakah engkau minta balasan atas Sidiq/keikhlasanmu, padahal Allah sendiri yang memberi hidayah keikhlasan itu kepadamu.

Kata Muhammad bin Said Al-Maruzi Rahimallahi Taala;
Bermula segala pekerjaan agama itu sekeliannya kembali kepada dua asal iaitu;

Pertama perbuatan itu daripada Allah Taala dengan dikau
Kedua perbuatan daripadamu bagi Allah Taala.
Maka sayugianya redho engkau akan sesuatu yang diperbuat oleh Allah dengan dikau. Hendaklah engkau ikhlas kerana Allah di dalam amal yang engkau perbuat akan Dia. Maka apabila engkau perbuat dua perkara ini nescaya engkau dapat bahagia dan kemenangan di dalam dua negeri yakni dunia dan akhirat.

Seorang mursyid pernah menasihatkan, "Perbaikilah amal perbuatanmu dengan ikhlas, dan perbaikilah keikhlasanmu itu dengan perasaan tidak ada kekuatan sendiri, sedangkan semua kejadian itu hanya semata-mata karena bantuan Allah.

Hadist yang diriwayatkan oleh Bukhari dalam Fathul Bari 11/213 dan Muslim 4/2076,
Rasulullah,bersabda: "Wahai Abdullah bin Qois!.Maukah kamu, aku tunjukan perbendaharaan syurga ?.Aku, berkata: aku mau, wahai Rasulullah !, Rasul berkata: Bacalah: Laa haula walaa quwwata illa billah.

Monday, July 27, 2009

Khalifah Umar dan Isterinya

Pada zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab r.a., terdapat sepasang suami isteri yang selalu bertengkar dan bergaduh. Si isteri tidak henti-henti membebel. Sedang memasak pun dia membebel, sedang membasuh pun dia membebel, sedang tidur pun kalau boleh dia nak juga membebel.

Si suami tidak tahan dengan perangai isterinya yang sangat suka membebel. Dia pun marah balik isterinya kerana membebel. Si isteri pula menjawab. Si suami mula meninggikan suara.

Dari situlah mereka bertengkar dan bergaduh saban hari. Lama kelamaan si suami merasakan yang isterinya sudah melampau. Memandangkan keadaan rumahtangga mereka semakin parah, si suami pun mengambil inisiatif untuk pergi berjumpa dengan Saidina Umar untuk mengadu kelakuan isterinya.

Sebaik sahaja tiba di rumah Saidina Umar, si suami terdengar isteri Saidina Umar sedang membebel di dalam rumah. Tetapi tidak terdengar pula suara Saidina Umar membalas. Mendapati isteri Saidina Umar pun begitu, si suami tidak jadi hendak mengadukan hal isterinya. Katanya dalam hati, kalau isteri Khalifah pun begitu, apatah lagi isteriku.

Ketika dia berpaling hendak pergi, tiba-tiba Saidina Umar memanggilnya dan bertanya, "Apa hajat kamu datang ke mari?"

Si suami tadi menjawab,
"Aku datang hendak mengadu hal isteri aku, tapi aku lihat isterimu pun berkelakuan demikian terhadapmu."

Saidina Umar tersenyum lalu berkata, "Tidak patut kalau aku tidak sabar dengan kerenahnya. Bukankah dia telah memasak makanan untukku, membasuh pakaianku, bersabung nyawa melahirkan zuriat untukku, menjaga anak-anakku dan dia tempat aku mendapat hajatku? Sabarlah, sesungguhnya keadaannya itu tidak lama (nanti akan baik sendiri)."

Saturday, July 25, 2009

Khalifah Umar dan Orang Asing

Satu kisah abadi dalam lipatan sejarah yang menunjukkan betapa tingginya nilai kasih sayang dalam membentuk masyarakat yang sejahtera ialah kisah yang berlaku di zaman pemerintahan Khalifah Islam, Khalifah Umar ibn al-Khatab. Khalifah Umar terkenal sebagai pemimpin yang sangat mencintai rakyatnya. Kepekaan hubungannya terhadap rakyat jelata khususnya fakir miskin sangat luar biasa. Pada suatu malam beliau seperti biasa meronda di sekitar Madinah. Beliau melakukan rondaan malam bagi mengetahui keadaan rakyatnya.

Tiba-tiba pandangannya tertumpu ke sebuah pondok di pinggir kota Madinah. Dari dalam pondok itu terdengar rintihan seorang wanita. Segera Umar menghampiri tempat itu. Di pintu pondok ada seorang lelaki yang sedang duduk termenung. Ternyata beliau adalah suami kepada wanita yang sedang mengerang kesakitan kerana hendak melahirkan. Wanita ini sedang bertarung nyawa sementara suaminya berada dalam kebingungan kerana tidak tahu apa yang hendak dilakukan untuk menolong isterinya. Rupa-rupanya pasangan suami isteri ini bukanlah penduduk asal kota Madinah tetapi orang asing yang sedang merantau tanpa sanak saudara.

Melihat situasi ini, Khalifah Umar segera pulang menemui isterinya, Ummu Kalthum lalu berkata: "Mahukah engkau mendapat pahala yang dibukakan kesempatannya oleh Allah SWT bagi kita? Mahu, jawab isterinya. Seorang wanita musafir sedang sarat mengandung dan sedang menanti saat melahirkan tetapi tiada orang yang datang menolongnya, kata Umar. Jika anda mahu, saya pasti akan menolongnya," sahut isteri Umar.

Umar segera menyiapkan perbekalan dan bahan-bahan yang diperlukan seperti tepung gandum, minyak samin, lembaran kain untuk membalut bayi dan sebagainya. Sambil mengajak isterinya, Umar memikul sendiri periuk dan tepung gandum di bahunya. Bersama isterinya beliau menuju pondok pasangan suami isteri tadi. Ummu Kalthum terus masuk ke dalam pondok untuk membantu wanita yang akan melahirkan itu. Manakala Saidina Umar pula segera memasang tungku, kemudian meletakkan periuk di atasnya dan menyalakan api di bawahnya. Umar bersiap sedia memasak makanan bagi wanita yang akan melahirkan sementara suami wanita itu berada di sisi Saidina Umar sambil memerhatikan perbuatan lelaki asing yang menolongnya dengan rasa penuh syukur dan terima kasih.

Suami wanita itu sama sekali tidak mengetahui siapa penolong yang baik hati itu. Di dalam hatinya ia berkata, "Lelaki ini lebih layak menjadi khalifah daripada Umar bin Khattab!" Tiba-tiba terdengar dari dalam pondok tangisan bayi. Rupanya ibu itu sudah selamat melahirkan bayinya. Bukan main gembira hati si ayah yang menunggu di luar pondok. Tidak lama kemudian terdengar suara keras dari Ummu Kalthum, "Hai Amirul Mukminin, sampaikanlah berita gembira kepada sahabatmu itu, ia dianugerahkan Allah seorang anak lelaki".

Mendengar ungkapan itu, barulah disedari oleh lelaki berkenaan bahawa orang yang menolong keluarganya ialah pasangan suami isteri pemimpin kaum Muslimin, lalu gementarlah seluruh tubuhnya akibat rasa terkejut yang amat sangat. Selepas selesai semua urusan dan sebelum berlalu, Umar berpesan kepada si suami tadi, "Pagi nanti datanglah menemui saya di Kota Madinah. Saya akan memberikan bekalan kepada anda dengan wang dari Baitulmal, sekadar bekal bagi anda dan akan saya keluarkan hak bayi ini".

Demikianlah contoh seorang isteri yang sedia membantu suaminya tanpa mengira waktu untuk menolong mereka yang berada dalam kesulitan. Inilah hasil tarbiyah iman dan Islam sehingga mampu melahirkan suatu masyarakat Islam yang tiada tandingan.

Wednesday, July 22, 2009

Khalifah Umar dan Ibu Pemasak Batu

Pada waktu malam, Umar melihat nyala api dari kejauhan. Dia pun pergi menuju ke arah api tersebut. Ternyata, dia menjumpai seorang wanita yang dikelilingi oleh anak-anaknya. Sementara di atas api, ada sebuah periuk yang di dalamnya terdapat batu dan air. Wanita ini memegang sebuah tongkat guna membolak-balikkan batu yang ada di dalam periuk tersebut, sementara anak-anaknya menangis karena kelaparan.

Umar pun berkata, “Assalamu’alaikum, wahai orang yang sedang menyalakan api.”
Wanita itu menjawab, “Wa’alaikumsalam.”

“Apakah aku boleh mendekat?” tanya Umar.
“Mendekatlah dengan cara yang baik,” jawab perempuan itu.

“Apa yang sedang kalian alami?” tanya Umar lagi.
“Kami tidak mempunyai rumah yang dapat melindungi kami dari malam dan dingin,” jawab sang wanita.

“Kenapa anak-anak kecil itu menangis?” tanya Umar.
“Sesungguhnya mereka sedang lapar,” tukas wanita itu.

“Apa yang ada di dalam periuk ini?” tanya Umar.
“Batu-batu yang aku panaskan dengan maksud untuk membuat mereka terdiam hingga akhirnya mereka tertidur. Demi Allah, kami merasa kesal kepada Umar,” keluh wanita itu. Wanita tersebut tidak mengetahui bahwa yang berbicara dengannya adalah Umar.

Maka, Umar berkata, “Ada apa dengan Umar?”
Sang wanita menjawab, “Dia telah menjadi pemimpin kami, tetapi kemudian dia melalaikan kami!”

Umar pun segera pergi menuju Baitul Maal. Sesampainya di sana, dia mengambil satu karung tepung dan beberapa lemak.

Umar berkata kepada pembantunya, “Angkatlah barang-barang ini ke pundakku!”
“Biar aku yang membawanya, wahai Amirul Mukminin,” kata pembantu itu.

“Apakah kamu siap untuk menanggung dosa-dosaku pada hari kiamat nanti?” tukas Umar.
Umar pun, akhirnya, sampai di tempat wanita itu setelah membawa sendiri tepung tersebut.

Sesampainya di sana, dia melempar tepung itu, lalu dia berkata kepadanya, “Tuangkanlah tepung itu, biar aku yang membolak-balikkannya.”

Umar meniup api hingga asap keluar dari sela-sela jenggotnya yang lebat. Umar memasak makanan untuk wanita tersebut dan anak-anaknya, kemudian dia meletakkan makanan itu di sebuah piring besar untuk diberikan kepada anak-anak kecil itu. Umar memberi langsung makanan itu kepada mereka hingga tangisan mereka tidak terdengar lagi, dan setelah itu mereka pun tertidur. Wanita itu, kemudian, berkata kepada Umar dalam keadaan dia tidak mengetahui bahwa orang yang diajaknya berbicara adalah Umar, “Semoga Allah membalasmu dengan kebaikan. Sungguh, kamu lebih berhak memegang kepemimpinan ini daripada Umar.”

Umar pun meninggalkan wanita itu, lalu dia berkata kepada pembantunya, Aslam, “Sesungguhnya kelaparan telah membuat mereka tidak dapat tidur. Maka, aku pun tidak mau meninggalkan sampai mereka benar-benar merasa kenyang.

Sunday, July 19, 2009

Cahaya


Cahaya Allah akan muncul pada jiwa
orang yang banyak mengingat Allah,
dan jika jiwanya bercahaya
maka wajahnya pun terlihat bercahaya
dengan cahaya yang indah.
(Habbibana Munzir Almusawa)

Apa yang tersimpan dalam keghaiban rahsia hati
berbekas nyata pada zahirnya.
(Al-Hikam, Ibnu Atha'illah)

Barangsiapa yang jernih dalam batinnya,
akan diperbaiki Allah apa yang nyata pada wajahnya.
( Ucapan Umar al-Khattab )

Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam), dan sebaliknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan sesama sendiri (umat Islam). Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud, dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) dari Tuhan mereka serta mengharapkan keredaan-Nya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang-orang yang salih) terdapat pada WAJAH mereka dari kesan sujud (dan ibadat mereka yang ikhlas). (Al-Fath:29)

Saturday, July 18, 2009

Khalifah Umar Dan Pengembala Kambing

Pada zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab, ada seorang pemuda yang bekerja sebagai pengembala kambing. Pemuda tersebut adalah seorang hamba sahaya yang amanah dan jujur. Kedua-dua orang tuanya telah meninggal dunia, dan dia hidup sebatang kara, yatim piatu serta hamba sahaya pula.

Setiap hari pemuda tersebut mendaki bukit bakau dan merentasi padang rumput untuk menghalau kambing-kambing milik majikannya dari satu lembah ke satu lembah lain. Dia menjaga kambing-kambing tersebut dengan baik dan amanah seolah-olah kambing kepunyaan sendiri.

Pada suatu hari Amirul Mukminin berjalan keluar untuk melihat dan meninjau keadaan rakyatnya. Khalifah bertemu dengan pemuda pengembala yang sedang menghalau kambing-kambingnya menuju ke kandang kerana waktu sudah hampir gelap.

Khalifah Umar pun mendekati pemuda pengembala itu dengan penuh mesra, seraya berkata:

"Banyak sungguh kambing-kambing yang kamu pelihara, lagi pula dangat bagus dan gemuk-gemuk semuanya. Oleh itu kamu juallah kepadaku. Saya mahukan seekor darinya yang gemuk dan bagus."

Mendengar kata-kata demikian, pengembala tersebut menjawab:
"Kambing-kambing ini bukanlah milik saya, tetapi milik majikan saya. Saya hanyalah seorang hamba dan pengembala yang mengambil upah sahaja."

Khalifah Umar memujuk pemuda itu supaya dapat menjual seekor dari kambing-kambing majikannya untuk menguji sampai sejauh mana sifat amanah dan jujurnya. Khalifah berkata:
"Saya rasa tidak mengapa kalau kamu menjual seekor sahaja untukku. Tambahan pula kamu boleh dapat wang darinya. Jika majikan kamu bertanya tentang kambing yang seekor, katakan sahaja kambing itu telah dibaham oleh serigala. Sudah tentu majikan kamu tidak mengetahui yang kambing seekor itu telah kamu jual."

Jawab pengembala itu, "Tidak boleh sebab ia amanah dan saya pula tidak boleh berlaku curang walau apa sekali pun."

Tanya Khalifah lagi: "Siapakah majikan kamu dan di manakah tempat tinggalnya?"

Pengembala itu menjawab: "Si polan ... si polan... Majikanku tinggal di sebalik atas bukit di hujung sana."

Namun Khalifah Umar terus berusaha memujuk pengembala tersebut supaya dapat menjualkan seekor dari kambing-kambingnya. "kalau kamu jual seekor dari kambing tersebut, sudah tentu majikan kamu tidak nampak. Bukankah tiada sesiapa pun dekat sini yang melihat?" tanya Umar.

Pujukan demi pujukan Khalifah Umar tidak melemahkan hati pemuda pengembala itu. Ia tetap tegar mempertahankan sikap jujur dan amanahnya.

"Memanglah majikan saya tidak dapat melihat perbuatan iti, tetapi ada yang dapat melihatnya iaitu Allah S.W.T dan saya takut kepada Allah," jawab pemuda pengembala itu tegas.

Mendengarkan itu Umar tersenyum puas.

Thursday, July 16, 2009

3 Peringkat Zikirullah



Zikir Qauli
Zikir qauli adalah zikir dengan menyebut nama Allah dengan lidah dan meresapkannya ke dalam hati, seperti membaca tasbih, tahmid, takbir, istighfar, tahlil, membaca al-Quran dan sebagainya.

Zikir Fi'li
Zikir Fi'li adalah zikir dengan perbuatan, umpamanya meninggalkan perbuatan maksiat, menuntut ilmu, mencari rezeki halal, menghibur orang yang sedang kesusahan dan seumpamanya.

Zikir Tafakur
Zikir Tafakur adalah zikir yang dilakukan dengan memikirkan makhluk-makhluk cipataan Allah setiap waktu dan keadaan.
Zikir inilah yang paling tinggi tingkatannya.

Tuesday, July 14, 2009

Khalifah Umar Dan Gadis Jujur

Khalifah Umar bin Khattab sering melakukan ronda malam sendirian. Sepanjang malam ia memeriksa keadaan rakyatnya langsung dari dekat. Ketika melewati sebuah gubuk, Khalifah Umar merasa curiga melihat lampu yang masih menyala. Di dalamnya terdengar suara orang berbisik-bisik. Khalifah Umar menghentikan langkahnya. Ia penasaran ingin tahu apa yang sedang mereka bicarakan. Dari balik bilik Kalifah umar mengintipnya. Tampaklah seorang ibu dan anak perempuannya sedang sibuk mewadahi susu.

"Bu, kita hanya mendapat beberapa kaleng hari ini," kata anak perempuan itu.
"Mungkin karena musim kemarau, air susu kambing kita jadi sedikit."
"Benar anakku," kata ibunya.
"Tapi jika padang rumput mulai menghijau lagi pasti kambing-kambing kita akan gemuk. Kita bisa memerah susu sangat banyak," harap anaknya.
"Hmmm....., sejak ayahmu meninggal penghasilan kita sangat menurun. Bahkan dari hari ke hari rasanya semakin berat saja. Aku khawatir kita akan kelaparan," kata ibunya.

Anak perempuan itu terdiam. Tangannya sibuk membereskan kaleng-kaleng yang sudah terisi susu.

"Nak," bisik ibunya seraya mendekat. "Kita campur saja susu itu dengan air. Supaya penghasilan kita cepat bertambah."

Anak perempuan itu tercengang. Ditatapnya wajah ibu yang keriput. Ah, wajah itu begitu lelah dan letih menghadapi tekanan hidup yang amat berat. Ada rasa sayang yang begitu besar di hatinya. Namun, ia segera menolak keinginan ibunya.

"Tidak, bu!" katanya cepat.
"Khalifah melarang keras semua penjual susu mencampur susu dengan air." Ia teringat sanksi yang akan dijatuhkan kepada siapa saja yang berbuat curang kepada pembeli.
"Ah! Kenapa kau dengarkan Khalifah itu? Setiap hari kita selalu miskin dan tidak akan berubah kalau tidak melakukan sesuatu," gerutu ibunya kesal.
"Ibu, hanya karena kita ingin mendapat keuntungan yang besar, lalu kita berlaku curang pada pembeli?"
"Tapi, tidak akan ada yang tahu kita mencampur susu dengan air! Tengah malam begini tak ada yang berani keluar. Khalifah Umar pun tidak akan tahu perbuatan kita," kata ibunya tetap memaksa.
"Ayolah, Nak, mumpung tengah malam. Tak ada yang melihat kita!"
"Bu, meskipun tidak ada seorang pun yang melihat dan mengetahui kita mencampur susu dengan air, tapi Allah tetap melihat. Allah pasti mengetahui segala perbuatan kita serapi apa pun kita menyembunyikannya, "tegas anak itu. Ibunya hanya menarik nafas panjang.

Sungguh kecewa hatinya mendengar anaknya tak mau menuruti suruhannya. Namun, jauh di lubuk hatinya ia begitu kagum akan kejujuran anaknya.

"Aku tidak mau melakukan ketidak jujuran pada waktu ramai maupun sunyi. Aku yakin Allah tetap selalu mengawasi apa yang kita lakukan setiap saat,"kata anak itu.

Tanpa berkata apa-apa, ibunya pergi ke kamar. Sedangkan anak perempuannya menyelesaikan pekerjaannya hingga beres. Di luar bilik, Khalifah Umar tersenyum kagum akan kejujuran anak perempuan itu.

"Sudah sepantasnya ia mendapatkan hadiah!" gumam khalifah Umar. Khalifah Umar beranjak meniggalkan gubuk itu.Kemudian ia cepat-cepat pulang ke rumahnya. Keesokan paginya, khalifah Umar memanggil putranya, Ashim bin Umar. Di ceritakannya tentang gadis jujur penjual susu itu.

"Anakku, menikahlah dengan gadis itu. Ayah menyukai kejujurannya, " kata khalifah Umar. " Di zaman sekarang, jarang sekali kita jumpai gadis jujur seperti dia. Ia bukan takut pada manusia. Tapi takut pada Allah yang Maha Melihat."

Ashim bin Umar menyetujuinya. Beberapa hari kemudian Ashim melamar gadis itu. Betapa terkejut ibu dan anak perempuan itu dengan kedatangan putra khalifah. Mereka mengkhawatirkan akan di tangkap karena suatu kesalahan.

"Tuan, saya dan anak saya tidak pernah melakukan kecurangan dalam menjual susu. Tuan jangan tangkap kami....," sahut ibu tua ketakutan.

Putra khalifah hanya tersenyum. Lalu mengutarakan maksud kedatangannya hendak menyunting anak gadisnya.

"Bagaimana mungkin? Tuan adalah seorang putra khalifah , tidak selayaknya menikahi gadis miskin seperti anakku?" tanya seorang ibu dengan perasaan ragu.
"Khalifah adalah orang yang tidak, membedakan manusia. Sebab, hanya ketawakalanlah yang meninggikan derajad seseorang disisi Allah," kata Ashim sambil tersenyum.
"Ya. Aku lihat anakmu sangat jujur," kata Khalifah Umar.
Anak gadis itu saling berpandangan dengan ibunya. Bagaimana khalifah tahu? Bukankah selama ini ia belum pernah mengenal mereka.
"Setiap malam aku suka berkeliling memeriksa rakyatku. Malam itu aku mendengar pembicaraan kalian...," jelas khalifah Umar.

Ibu itu bahagia sekali. Khalifah Umar ternyata sangat bijaksana. Menilai seseorang bukan dari kekayaan tapi dari kejujurannya. Sesudah Ashim menikah dengan gadis itu, kehidupan mereka sangat bahagia. Keduanya membahagiakan orangtuanya dengan penuh kasih sayang. Bebrapa tahun kemudian mereka dikaruniai anak dan cucu yang kelak akan menjadi orang besar dan memimpin bangsa Arab

Sunday, July 12, 2009

Maha Suci Allah s.w.t

1. Tuhan Yang Maha Pencipta

Tuhan adalah satu Zat yang bukan diciptakan artinya
ia bukan ber'jenis'.
Dia adalah Maha Pencipta, yang mencipta segala-galanya
sama ada yang dapat dilihat atau tidak dapat dilihat.
Dia adalah Pencipta langit dan bumi.

2. Tiada Permulaan dan Akhir

Oleh kerana Dia tidak dicipta, ertinya Dia juga tiada permulaan.
Tidak hebatkah suatu Zat yang tiada permulaannya
sedangkan kita ini dilahirkan?
Kita ada permulaan yaitu sepanjang umur kita .
Dahulu saya tidak ada, sekarang baru ada.
Apakah hebatnya kita ini??!
Sedangkan Tuhan tidak pernah tidak ada.
Kalaukita dapat membayangkan demikian,
kita akan terasa betapa hebatnya Tuhan.
Kalaulah Dia bukan dicipta tetapi Dia Pencipta,
Dia tidak sama dengan yang dicipta.
Artinya Dia tidak sama dengan langit, bumi, dunia, akhirat dll.

3. Allah Tidak Terlibat Dengan Ruang

Yang dicipta terpaksa menempuh satu sistem.
Tidak boleh lari dan terlepas dari sistem.
Saya hendak sebut sebahagian darinya...
yang diwujudkan oleh Tuhan, yang ada sistem tersendiri.
Contohnya : binatang, kayu, batu...
boleh kah tidak terlibat dengan masa?
boleh kah tidak terlibat dengan ruang?
boleh berlaku atau tidak?
Itu adalah sistem makhluk!

Jadi, makhluk mempunyai dan terikat dengan ruang
dan jika hendak keluar dari ruang sudah tentu tidak boleh.
Boleh kah makhluk tidak terlibat dengan malam dan siang?

Tuhan tidak begitu, Dia terkeluar dari sistem makhlukNya.
Dia ada cara tersendiri yang malaikat pun tidak tahu.
Tidak hebat kah Tuhan?
Tidak istimewakah Tuhan?

4. Allah Tidak Sama Seperti Makhluk

Allah Dia tidak tidur, tidak makan dan tidak minum.
Tuhan tidak perlu isteri dan anak.
Tuhan tidak ada nafsu, akal, roh, fizikal kerana fizikal perlukan ruang.
Bagaimana hendak digambarkan?...
Bila tidak boleh digambarkan itulah Tuhan.
Bila boleh digambarkan, itu dari syaitan walaupun sebesar habuk.
Tuhan itu tidak sama dengan makhluk, sekalipun sebesar habuk.
Tidak hebatkah Tuhan?

5. Allah itu Esa

Dia Esa. Bukan satu.
Satu itu boleh dibahagi-bahagi.
Contohnya habuk, ia kecil tetapi masih boleh dibahagi-bahagi.
Esa jangan dikatakan atau diartikan satu.
Bagaimana hendak digambarkan itu?
Tidak boleh digambarkan...itulah Tuhan

Kita sedari kecil telah dikenalkan denganTuhan.
Contohnya, seperti kita dikenalkan dengan satu istana,
orang berpesan pada kita bila pergi ke istana,
kenalah jaga semua adab-adabnya.
Itu ibarat Syariat sebab di istana itu ada orang2 besar.
Kita pula umpama sudah 20 tahun bekerja di istana
tetapi tidak mengenal orang2 besar di dalamnya .
Bukankah aneh? Sebab itu walaupun kita berbuat ibadah,
tetapi tidak ada perasaan timbang rasa,
tidak merasa susah dengan kesusahan orang.

6. Allah Maha Mendengar

Sifat lain bagi Tuhan ialah Maha Mendengar.
Makhluk lain kalau tidak ada alat ada boleh kah mendengar?
Katalah dia tidak ada telinga, tidak ada suara,
apakah dia boleh mendengar?
Apakah istimewanya manusia itu?
Sedangkan Tuhan mendengar tanpa alat.
Tidak perlu telinga.
Jauh dan dekat sama saja boleh didengari-Nya.
Manusia kalau jauh sangat tidak boleh dengar.
Kalau dekat sangat, bahaya pulak kerana boleh jadi pekak.
Pendengaran Tuhan samada ada suara atau tidak, jauh atau dekat,
Dia boleh mendengar.
Pendengaran Tuhan tidak pernah tergendala atau tersekat-sekat.

7. Allah Maha Melihat

Tuhan Maha Melihat tidak perlu menggunakan mata.
Tidak perlu cahaya. Dekat atau jauh, tersembunyi, semua Dia nampak.
Manusia tidak dapat melihat yang jauh.
Yang dekat sangat pun tidak nampak.
Sepatutnya semakin dekat semakin nampak.
Apalah istimewanya kita?
Sudahlah mata itu alat, perlu alat lagi iaitu kaca mata untuk melihat.
Begitulah lemahnya kita...hendak rasa besar diri lagi kah?

8. Allah Maha Berkuasa

Tuhan berkuasa tanpa batas.
Kehebatan kuasa Tuhan itu bila
menciptakan habuk dan menciptakan gunung sama sahaja.
Kita bila buat kuih kita terasa senang sikit.
Buat kereta terasa susah...
hendak buat pesawat terbang lagi terasa suasah.
Kalau begitu lemahnya manusia itu,
apakah kita hendak bercakap besar sedangkan
kemampuan kita terbatas?
Kemampuan Tuhan tidak terbatas.
Tuhan ciptakan dunia dengan ciptakan habuk, sama sahaja.
Cuba angkat meja dengan sebelah tangan seperti kita angkat cawan/cangkir?
sama kah? Kalau begitu layak kah kita hendak bercakap besar?

9. Allah Maha Berkehendak

Kehendak Tuhan pula tiada yang boleh mengahalang.
Kalau boleh berpakatlah
di antara sesama manusia, jin dan binatang, malaikat
untuk bersatu menghalang kehendak Tuhan.
Tapi ini tidak boleh dilakukan.
Tidak hebat kah Tuhan?
Kehendak Tuhan tidak terbatas, pasti berlaku.
Kehendak kita pula, perlu buat sesuatu dulu, barulah menjadi.
Bagi Tuhan kalau Dia kata jadi, maka jadilah.
Kalau Tuhan kata sakit, sakitlah kita.
Tidak hebat kah kehendak Tuhan
yang tidak ada sesiapa yang boleh menghalang-Nya?

10. Ilmu Allah Tidak Terbatas

Ilmu Tuhan tidak terbatas.
Ilmu-Nya tidak terhingga dan tidak boleh disukat.
Apa saja yang telah ada dan kemudian tidak ada Dia tahu.
Yang sedang ada, yang bakal tidak ada Tuhan tahu sejak azali lagi.
Dia tahu sejak azali lagi.

Azali maksudnya satu waktu yang tidak ada permulaan.
Cuba ingatkan kita pernah ada barang yang ada kemudian tidak ada.
Kita pasti tidak mampu menyenaraikannya.
Begitulah sahaja kemampuan manusia
samada saintis, pensyarah dan sebagainya.
Ia sangat terbatas.
Sedangkan Tuhan, pengetahuan-Nya tidak pernah hilang.
Pengetahuan-Nya tidaklah dulu tahu sikit, sekarang tahu banyak.
Tuhan tidak bersifat seperti kita.
Sepanjang masa, Dia sentiasa tahu semuanya.

11. Hayat (Hidup) Allah

Hidup-Nya bukan dengan nyawa, darah, daging,
udara, tidak perlu air, tidak perlu makan.
Kalau manusia, satu hari tidak dapat air, lemah.
Satu hari tidak dapat udara.."Innalillah......." matilah kita.
Kalau tidak makan 3 hari, kita rasa lemah.
Ini berlaku ke atas kita sama ada kita orang biasa atau raja.
Tuhan tidak perlukan nyawa, darah, daging dll.
Tuhan hidup tidak bersebab. Ini adalah kerana Dia kekal abadi.

12. Sifat Allah Berlaku Serentak

Sifat Tuhan itu banyak tidak dapat dikira.
Cuma yang wajib kita tahu 13.
Yang hebatnya tentang sifat Tuhan ini
yang berbagai corak ini boleh berlaku serentak.

Bila manusia makan, pendengaran sudah kurang,
mata sudah kurang sebab kita tumpu pada perbuatan makan.
Tidak boleh berlaku serentak sifat-sifat manusia itu pada kita.
Berbeza dengan Tuhan.

Waktu Tuhan Mendengar, Dia boleh melihat, berkehendak dll.
Sedangkan kita bila dengar pengajian,
yang banyak berperanan ialah telinga dan mata.
Kehendak tiada. Bila sudah berhenti baru terasa hendak makan dan minum.
Itulah dikatakan Tuhan yang Maha Agung, Maha Besar.
Sebab itu kita disuruh besarkan dan sucikan Tuhan
sebab Tuhab itu sebesar habuk pun tidak ada penyerupaan
dengan makhluk-Nya. Itulah zat yang kita sembah.

Kalau begitu kita rasa tentang kehebatan Tuhan, barulah kita menyembah-Nya dengan rasa seronok. Barulah ada rasa takut. Barulah ada pendorong untuk kita beribadah.

Thursday, July 9, 2009

Pahit Manis Kehidupan


Janganlah terlalu mengharapkan yang manis saja dalam hidup ini,
kerana seringkali yang manis itu menyebabkan sakit perut.
Dan jangan pula takut menghadapi yang pahit,
kerana biasanya dalam yang pahit itu
terkandung ubat yang mujarab.

Sunday, July 5, 2009

Kekuasaan Allah s.w.t Terserlah Sekali

Ya Allah, Ya Tuhanku,
Kuasa-Mu terserlah sekali,
Keagungan dan Kebesaran-Mu sangat nyata, seterang matahari begitu ketara,
Langit dan bumi Engkau cipta,
Malam dan siang silih berganti,
Malam untuk rehat, siang untuk kerja,
Engkau ciptakan bulan di malam yang gelap menjadi terang,
Engkau cipta bintang-bintang bertaburan di langit,
Menjadikan keindahan malam
Bintang-bintang juga panduan untuk orang berjalan di waktu malam,
Terutama di lautan,
Di waktu malam bintang bertaburan,
Bertambah keindahan malam,
Menyinari malam yang gelap gelita, menjadi cerah dan terang,
Engkau jadikan air untuk manusia bersuci dan untuk menghilangkan dahaga,
Dan Engkau hidupkan tumbuh-tumbuhan untuk faedah manusia,
Engkau jadikan bumi tempat manusia berpijak,
Setiap hari untuk kemudahan mereka hidup,
Engkau jadikan udara,
Untuk nafas mereka,
Agar mereka boleh bernafas dengan selesa,
Engkau ciptakan bahan-bahan makanan seperti padi, ubi, gandum dan ikan,
Untuk makanan mereka, untuk menguatkan fizikal manusia,
Engkau cipta berbagai-bagai pandangan yang indah,
Untuk hiburan manusia,
Untuk hilangkan dukacita dan menghiburkan mereka,
Entah apalagi ciptaan-Mu,
Yang patah lidah untuk dikata,
Sememangnya itu adalah faedah untuk manusia,
Sekaligus memperlihatkan kuasa-Mu,
Rahmat, keadilan dan kebesaran-Mu,
Ramai manusia kebanyakannya
Tidak melihat kuasa, keadilan dan kebesaran-Mu,
Bahkan ada di kalangan mereka
Tidak percaya kewujudan-Mu,
Hingga mereka derhaka dengan Mu,
Dan tidak takut dan cinta dengan Mu,
Mereka berlagak sebagai Tuhan,
Walaupun mereka tidak mengaku Tuhan,
Tapi mereka melakukan sesuka hati di dalam dunia ini,
Hinggakan keamanan dan keselamatan sejagat tergugat,
Kesusahannya kembali kepada mereka, manusia,
Kebanyakan manusia kagum dengan kebesaran mereka,
Lebih-lebih lagi bila manusia itu berkuasa,
Seolah-olah manusia yang berkuasa itu
Ada kuasa dan melihat kebesarannya,
Padahal mereka sekadar membuat jalan raya,
Jalan raya dibuat di atas bumi yang Engkau cipta,
Untuk kemudahan manusia hidup di dunia,
Boleh pergi kemana-mana untuk mencari kehidupan mereka,
Atau memproses bahan-bahan makanan ciptaan Engkau juga,
Dijadikan makanan dan minuman,
Untuk keperluan kehidupan mereka,
Mereka membina rumah dan gedung-gedung,
Atau mencipta kenderaan untuk kemudahan hidup mereka,
Semua itu dari bahan-bahan ciptaan-Mu Tuhan,
Begitu juga mereka membuat kemudahan tempat bekerja
Dan tempat kemudahan mendapatkan ilmu,
Untuk kepentingan mereka,
Itupun manusia sudah melihat keagungan dan kebesaran mereka,
Tetapi kekuasaan-Mu, keagungan dan kebesaran-Mu,
Lebih nyata dan terserlah daripada itu,
Mereka tidak melihat Keagungan dan Kebesaran-Mu,
Kerana hati mereka sudah buta,
Mata mereka yang celik semata-mata,
Sebab itulah kebesaran manusia nyata kepada mereka,
Tapi kebesaran-Mu mata hati mereka buta melihatnya,
Kerana itulah penguasa di dunia,
Lebih dibesarkan atau diagungkan oleh manusia,
Daripada Engkau Tuhan manusia,
Seolah-olah penguasa dunia itu,
Tuhan bagi mereka,
Tuhan yang sebenarnya iaitu Engkau dilupakan mereka,
Padahal penguasa-penguasa dunia itu,
Membuat untuk kepentingan manusia,
Bahan yang dibuat, bahan yang Engkau cipta,
Maka penguasa-penguasa manusia lebih derhaka dari pada manusia biasa,
Patutlah di dunia lagi Engkau azab mereka,
Di mana Engkau jadikan bencana alam,
Seperti air bah, gunung berapi, gempa bumi,
Bukit runtuh dan mereka bergaduh sesama sendiri,
Untuk menyedarkan mereka serta menghukum di dunia lagi,
Di Akhirat Engkau azab lagi mereka,
Lebih dahsyat lagi dari pada dunia.

Friday, July 3, 2009

Merasai Kehebatan, Kebesaran & Keagungan Allah s.w.t

Tuhan itu sebenarnya Maha Hebat, Maha Besar dan Maha Agung,
Kehebatan-Nya, keagungan-Nya dan kebesaran-Nya dapat dirasa dengan berbagai-bagai saluran,
Saluran, pendengaran, penglihatan, fikiran, hati, ilmu pengetahuan, kalau
hati dihidupkan,
Tetapi manusia pendengarannya, penglihatannya, fikirannya, hatinya, ilmu
pengetahuannya, tidak dihidupkan,
Apa yang didengar oleh manusia, yang dilihat, yang difikirkan, yang
dirasakan, kebanyakan mereka tidak peka dan perihatin,
Jadi tidak terasalah kehebatan, kebesaran, keagungan Tuhan,
Kerana manusia selalu memikirkan makan minum, pakaian, tempat tinggal, hiburan dan kehidupan,
Maka itu semuanya lah melindung kehebatan, kebesaran dan keagungan Tuhan,
Perkara yang disebutkan tadi terasa besar oleh manusia,
Disini mari kita lihat kehebatan, kebesaran, dan keagungan Tuhan melalui
ilmu pengetahuan,
Melalui saluran pendengaran, penglihatan, fikiran, ini sudah terasa
kebesaran Tuhan kalau diberi faham,

Mari kita rasakan kehebatan, kebesaran, keagungan Tuhan melalui ilmu
pengetahuan,
Tuhan itu bukan ciptaan,
Tapi Dia Maha Pencipta,
Mencipta yang lahir dan batin,
Mencipta akhirat , mencipta dunia,
Bahkan mencipta yang dapat dilihat dan yang tak dapat dilihat,
Yang dapat dilihat adalah mencipta manusia,
Perkara yang dapat dilihat yang utama ialah manusia,
Kerana manusia menjadi khalifah didunia,
Kemudian manusia pergi ke akhirat kekal disana,
Samada di syurga atau di neraka,
Tuhan mencipta dengan kuasa, ilmu dan hikmah-Nya,
Manusia yang kafir mahupun Islam,
Tuhan sudah tahu sejak azali lagi,
Kerana Tuhan yang menjadikan dengan hikmah-Nya,
Manusia yang baik mahupun jahat,
Sejak azali diketahui-Nya,
Kerana Tuhan yang menentukan-Nya,
Yang baik dengan rahmat-Nya,
Yang jahat dengan keadilan-Nya,
Maha suci Tuhan daripada menzalimi manusia,
Hebatnya Tuhan dan kebesaran-Nya,
Tuhan mencipta dengan kebijaksanaan-Nya dan hikmah-Nya,
Bukan hasil fikiran,
Maha suci Tuhan daripada ada akal dan fikiran,
Ilmu bijaksana dan hikmah-Nya pada azali sudah sedia ada,
Begitu juga Tuhan ciptakan manusia berbagai-bagai keadaannya,
Ada yang cerdik, ada yang bodoh,
Ada yang kaya, ada yang miskin,
Ada yang berkuasa, ada yang rakyat jelata,
Maka manusia yang hidup berusaha dan bertindak mengikut ketentuan Tuhan pada azali lagi dengan rahsia,
Nampak lahirnya manusia ada usaha,
Usaha manusia itu pun taqdir Tuhan,
Begitu juga manusia dicipta oleh Tuhan,
Ada yang cantik, ada yang hodoh,
Ada yang sempurna, ada yang tak sempurna,
Dengan hikmah-Nya,
Disini ada rahsia Tuhan manusia tidak mengetahuinya,
Disini ada didikan, Tuhan kalau mereka perihatin dengan kejadiannnya,
Kehebatan, kebesaran dan keagungan Tuhan,
Berdasarkan ilmu pengetahuan, ada yang Tuhan cipta,
Didahulukan dan ada yang dikemudiankan,
Ada yang bersaiz besar dan ada yang bersaiz kecil,
Ada yang bersifat fizikal dan ada yang bersifat yang maknawi dan rohani,
Apa pun sifat yang Tuhan jadikan, sama saja disisi Tuhan,
Tidak ada yang terasa susah dan tidak ada yang terasa senang,
Pada Tuhan sifat kejadian itu kalau Tuhan kata jadi terus jadi,
Susah dan payah tidak ada pada sifat Tuhan,
Tapi Tuhan tahu ada yang susah dan ada yang senang,
Tapi tidak susah pada Tuhan,
Ada yang Tuhan jadikan cepat, ada yang Tuhan jadikan lambat,
Itu kehendak dan taqdir Tuhan,
Bukan pula lambat itu susah, cepat itu senang pada Tuhan,
Semua itu ketentuan dari Tuhan,
Bukan kerana kesusahan,
Tuhan tidak bermain-main dalam penciptaan,
Maha suci Tuhan daripada berhadapan dengan kesusahan dan bermain-mainan,
Susah dan permainan itu bukan sifat Tuhan,
Kehebatan, keagungan dan kebesaran Tuhan itu,
Tuhan jadikan ilmu, ada yang susah, ada yang senang,
Itu nisbah manusia ciptaan Tuhan,
Tapi pada Tuhan tidak ada istilah susah dan senang,
Tapi Tuhan tahu ilmunya, ada yang susah dan ada yang senang,
Pada tanggapan insan, bukan berlaku pada Tuhan,
Bukan ilmu pada Tuhan hasil diusahakan,
Kerana sudah ada pada azali lagi tidak ada permulaan,
Tuhan bila berhadapan dengan makhluk dan ciptaan-Nya dengan "kunfayakun"
Kecil dan besar itu, senang dan susah itu ukuran manusia, itu bukan ukuran Tuhan,
Sebab itu bila Tuhan lakukan khiamat dilakukan serentak berlaku kepada perkara kecil, berlaku kepada perkara yang besar berlaku serentak,
Tidak pula yang besar susah, yang kecil mudah pada Tuhan,
Besar dan kecil sama sahaja, tidak ada susah pada Tuhan,
Tuhan menciptakan sesuatu tidak ada tersalah dan tersilap,
Berjalan mengikut jadual yang ditentukan pada azali lagi dengan pengetahuan dan hikmah,
Jadi tidak berlaku kepada Tuhan, "trial and error"
Bila Tuhan nak lakukan pada azali lagi dengan ilmu-Nya juga dengan
hikmah-Nya,
Ia terjadi dengan sempurna mengikut ukuran Tuhan pada azali,
Tidak seperti manusia waktu merancang dan membuat pelan tak tepat betul dengan ciptaan,
Mungkin akan ada yang terlebih dan terkurang,
Maha suci Tuhan daripada berlebih dan terkurang,
Apa yang ditakdirkan pada azali lagi,
Ini termasuk kebesaran Tuhan,
Termasuk kuasa dan keagungan Tuhan,
Apa yang terjadi didunia dan diakhirat berbillion banyaknya,
Tapi Tuhan boleh tadbir, menguasai, mengetahui dengan serentak tanpa
susahnya,
Benda yang wujud entah berapa billion banyaknya,
Kemudian Tuhan binasakan entah berapa billion banyaknya,
Tuhan tidak lupakan,
Semua diketahui oleh Tuhan,
Lama dan baru walaupun beribu-ribu tahun lamanya,
Merasai lama dan baru itu oleh manusia atau oleh insan,
Tuhan tidak terasa lambat atau cepat,
Tuhan tidak terasa lama dan baharu,
Yang merasai itu manusia,
Tuhan tidak terasa lama menunggu,
Itu adalah perasaan manusia,
Pada Tuhan sama sahaja,
Tuhan tidak terasa lambat atau cepat,
Tapi Tuhan tahu ada yang lambat ada yang cepat,
Yang susah menunggu itu adalah manusia,
Tuhan tidak terasa menunggu itu susah,
Pada Tuhan menunggu lama atau cepat itu sama sahaja,
Pada Tuhan tidak ada beza,
Gerakan nafas manusia berapa billion berlaku,
Semasa, sebelum dan sesudahnya,
Tuhan Maha Mengetahui bilangannya,
Didalam pentadbiran-Nya dan didalam ilmu-Nya,
Mengapa kita tidak terasa kuasa dan kebesaran Tuhan,
Kerana kita tak pernah fikirkan,
Ia berlaku berlalu begitu sahaja,
Tanpa difikirkan, tidak terasalah kebesaran Tuhan,
Kalau kita peka terhadap kejadian,
Maha hebatnya Tuhan, maha Kuasanya Tuhan, Maha Agungnya Tuhan, Maha Besarnya Tuhan,
Datang menggeletar didalam hati kita,
Takut dan gentar kepada-Nya,
Kita terasa Maha, Maha, Maha Kuasa Tuhan,
Kita terasa Maha, Maha, Maha Hebat Tuhan,
Kita terasa Maha, Maha, Maha Besar Tuhan,
Kita terasa Maha, Maha, Maha Agung Tuhan,
Jadilah hati kita payah nak melupakan Tuhan,
Kecuali sedikit sahaja lupa dalam perasaan.

Wednesday, July 1, 2009

Kehendak Allah s.w.t

SETIAP yang telah terjadi, sedang terjadi
bahkan yang akan terjadi
adalah dari kehendak Allah

Yang telah, sedang dan akan berlaku di bumi,
di langit, di Syurga, di Neraka, di Arasy, di Kursi
Di alam Akhirat, alam dunia, alam insan, alam malaikat,
alam jin, alam haiwan, alam jamadat, alam arwah
Ia berlaku dan akan berlaku mengikut kehendak Allah
pada azali lagi

Ia berlaku tepat pada masanya, tepat pada tempatnya,
tepat pada keperluan makhluk-Nya,
tepat berlaku di alam mana mengikut ketentuan-Nya
Bersetentangan dengan qudrah-Nya, ilmu-Nya,
pendengaran- Nya, penglihatan- Nya

Setiap yang telah terjadi, sedang terjadi, akan terjadi,
berlaku dengan kehendak Allah,
bukan pula Allah menimbang-nimbang
Maha Suci Allah daripada menimbang-nimbang,
kerana menimbang-nimbang adalah sifat manusia
Keperluan itu terjadi adalah dengan kehendak Allah,
berdasarkan ilmu-Nya, penglihatan- Nya
dan pendengaran- Nya pada azali lagi
Ia berlaku adalah dengan hikmah-Nya
dan kepatutan-Nya yang juga berlaku pada azali

Dengan kehendak Allah setiap benda yang terjadi
bukan dengan pertimbangan semasa, Maha Suci Allah
Kerana Allah sudah sedia tahu setiap masa makhluk-Nya
Ia terjadi adalah berdasarkan kehendak Allah pada azali lagi
sesuai dengan masa, tempat dan keperluan makhluk-Nya
Dengan ilmu, pendengaran, penglihatan- Nya pada azali juga
Ertinya kehendak-Nya, ilmu-Nya, penglihatan,
pendengaran- Nya yang sudah sedia yang tidak bermula
Kalau kehendak Allah ada bermula,
sebelum bermula Dia tentu tidak tahu apa kehendak-Nya

Maha Suci Tuhan kehendak-Nya ada bermula
Kehendak yang ada mulanya ialah kehendak makhluk-Nya
Kehendak Tuhan seperti juga dengan sifat-sifat- Nya yang lain,
tidak serupa dengan sifat-sifat makhluk-Nya
Sifat-sifat makhluk seperti kehendaknya ada bermula
Kalau begitu, satu sifat Allah sahaja kita faham,
betapa hebatnya

Sungguh Maha Besar, Maha Agung,
Maha Tinggi, dan Maha Suci
Belum kita memperkatakan sifat-sifat- Nya yang lain
Satu sahaja sifat-Nya baru kita tahu
sudah terasa agung-Nya Allah
Kalau begitu Allah patut dicintai, ditakuti,
disembah dan dibesarkan
Tidak patutlah selama ini
kita tidak mempedulikan Allah
atau tidak ambil tahu tentang Allah