Wednesday, February 27, 2013
Pertemuan Dengan Raja Segala Raja
Sembahyang adalah ibu segala ibadah,
Ibadah rasmi dari Tuhan kepada hamba-hamba-Nya seluruhnya,
Ia merupakan pertemuan rasmi,
Lima kali sehari semalam dengan Allah,
Ertinya pertemuan rasmi dengan Raja yang Maha Agung, Raja Segala Raja,
Umpama pertemuan rasmi raja manusia,
Sesama rakyat jelatanya,
Bagaimana keadaan kita, apa yang kita rasa,
Apa persiapan yang sepatutnya?
Kita siapkan pakaian yang cantik,
Kita bersihkan badan kita,
Kita berwangi-wangian, pergi dengan kenderaan sampai istana,
Di istana kita duduk dengan penuh tertib berhadapan dengan raja,
Kita duduk dengan penuh tawadhuk,
Bahu membongkok mata ke lantai dan khudhuk,
Kita tidak pandang kiri dan kanan,
Penuh bimbang, malu dan takut,
Tidak ada seorang yang berani bercakap-cakap,
Dan bersembang-sembang,
Menunggu dengan penuh takut akan perintah raja,
Apa titah raja, apa pesanan, apa amanahnya,
Dan apa nasihatnya,
Monday, February 25, 2013
Tuhan Adalah Keperluan Di Dalam Kehidupan
Tuhan adalah keperluan di dalam kehidupan
Dia adalah segala-galanya buat setiap insan
Marilah kita gambarkan untuk faham siapa sebenarnya Tuhan
Bumi tempat kita tinggal adalah kepunyaan Tuhan
Langit atap bumi di sana ada matahari, bulan dan bintang ciptaan Tuhan
Udara yang dihirup penyambung hidup dari detik ke detik anugerah Tuhan
Jantung yang bergerak enjin kepada badan buatan Tuhan
Akal yang digunakan mendapatkan ilmu dan untuk berfikir
adalah nikmat dari Tuhan
Anggota lahir yang digunakan setiap waktu untuk keperluan hidup manusia
adalah Tuhan jadikan
Roh atau jiwa kita berperasaan silih berganti
Seperti gembira, sedih, senang dan benci pentadbiran Tuhan
Kita sakit berusaha makan ubat, yang menyembuhkan Tuhan,
bukan ubat yang dimakan,
Di waktu lapar dan haus, kita perlu makan,
makanan dan minuman dari Tuhan
Selepas makan kita rasa kenyang Tuhan kenyangkan
Dia adalah segala-galanya buat setiap insan
Marilah kita gambarkan untuk faham siapa sebenarnya Tuhan
Bumi tempat kita tinggal adalah kepunyaan Tuhan
Langit atap bumi di sana ada matahari, bulan dan bintang ciptaan Tuhan
Udara yang dihirup penyambung hidup dari detik ke detik anugerah Tuhan
Jantung yang bergerak enjin kepada badan buatan Tuhan
Akal yang digunakan mendapatkan ilmu dan untuk berfikir
adalah nikmat dari Tuhan
Anggota lahir yang digunakan setiap waktu untuk keperluan hidup manusia
adalah Tuhan jadikan
Roh atau jiwa kita berperasaan silih berganti
Seperti gembira, sedih, senang dan benci pentadbiran Tuhan
Kita sakit berusaha makan ubat, yang menyembuhkan Tuhan,
bukan ubat yang dimakan,
Di waktu lapar dan haus, kita perlu makan,
makanan dan minuman dari Tuhan
Selepas makan kita rasa kenyang Tuhan kenyangkan
Friday, February 22, 2013
Ujian Nikmah dan Ujian Nikmat
Sudah menjadi sunnatullah ujian kepada hamba-hamba-Nya sering dilakukan
Di dalam ujian ada hikmah yang tersembunyi
Ujian itu adakalanya nikmah, adakalanya nikmat
Nikmat sesuatu yang disukai, nikmah sesuatu yang dibenci
Ia datang silih berganti
Adakalanya serentak berlaku kedua-duanya sekali
Bagi hamba-hamba-Nya yang tidak beriman
Atau hamba-Nya yang lemah iman
Kerana tidak mengenal Tuhan dan tidak faham kerja-kerja Tuhan
Dengan nikmah atau terputus dengan Tuhan kerana terlupa dan terlalai dibuai oleh kesenangan
Dengan nikmah atau dengan kesusahan renggang dengan Tuhan di dalam kebencian
Rasa tidak senang dengan Tuhan, terputus hubungan dengan-Nya
Begitulah apabila tidak ada iman atau lemah iman
Kedua-dua ujian yang menimpa semuanya merugikan seseorang insan
Derhaka di dalam nikmat, dan derhaka juga di dalam nikmah
Di dalam ujian ada hikmah yang tersembunyi
Ujian itu adakalanya nikmah, adakalanya nikmat
Nikmat sesuatu yang disukai, nikmah sesuatu yang dibenci
Ia datang silih berganti
Adakalanya serentak berlaku kedua-duanya sekali
Bagi hamba-hamba-Nya yang tidak beriman
Atau hamba-Nya yang lemah iman
Kerana tidak mengenal Tuhan dan tidak faham kerja-kerja Tuhan
Dengan nikmah atau terputus dengan Tuhan kerana terlupa dan terlalai dibuai oleh kesenangan
Dengan nikmah atau dengan kesusahan renggang dengan Tuhan di dalam kebencian
Rasa tidak senang dengan Tuhan, terputus hubungan dengan-Nya
Begitulah apabila tidak ada iman atau lemah iman
Kedua-dua ujian yang menimpa semuanya merugikan seseorang insan
Derhaka di dalam nikmat, dan derhaka juga di dalam nikmah
Wednesday, February 20, 2013
Tiga jenis manusia dalam menghadapi Musibah
"Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya menaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya". QS. Al-Isra' (17) ayat 16.
"Dan Kami tidak membinasakan sesuatu negeri pun, melainkan sesudah ada baginya orang-orang yang memberi peringatan". Asy-Syuara (26) : 208
"Tidak ada (penduduk) suatu negeri pun yang beriman yang Kami telah membinasakannya sebelum mereka; maka apakah mereka akan beriman?." QS.Al-Anbiya (21) ayat 6.
"Dan tidak adalah Tuhanmu membinasakan kota-kota, sebelum Dia mengutus di ibukota itu seorang rasul yang membacakan ayat-ayat Kami kepada mereka; dan tidak pernah (pula) Kami membinasakan kota-kota; kecuali penduduknya dalam keadaan melakukan kelaliman." QS. Al-Qashash 28 ayat 59.
"Dan sesungguhnya Kami telah membinasakan negeri-negeri di sekitarmu dan Kami telah mendatangkan tanda-tanda kebesaran Kami berulang-ulang supaya mereka kembali (bertobat)." Al-Ahqaaf (46) ayat 27.
"Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya) , melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lohmahfuz)" . QS.Al-Isyra' (17) ayat 58.
"Dan Kami tidak membinasakan sesuatu negeri pun, melainkan sesudah ada baginya orang-orang yang memberi peringatan". Asy-Syuara (26) : 208
"Tidak ada (penduduk) suatu negeri pun yang beriman yang Kami telah membinasakannya sebelum mereka; maka apakah mereka akan beriman?." QS.Al-Anbiya (21) ayat 6.
"Dan tidak adalah Tuhanmu membinasakan kota-kota, sebelum Dia mengutus di ibukota itu seorang rasul yang membacakan ayat-ayat Kami kepada mereka; dan tidak pernah (pula) Kami membinasakan kota-kota; kecuali penduduknya dalam keadaan melakukan kelaliman." QS. Al-Qashash 28 ayat 59.
"Dan sesungguhnya Kami telah membinasakan negeri-negeri di sekitarmu dan Kami telah mendatangkan tanda-tanda kebesaran Kami berulang-ulang supaya mereka kembali (bertobat)." Al-Ahqaaf (46) ayat 27.
"Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya) , melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lohmahfuz)" . QS.Al-Isyra' (17) ayat 58.
Monday, February 18, 2013
Sifat Orang Mukmin
Pada hadis yang lain dijelaskan bahawa "Seorang mukmin bagi seorang mukmin itu satu binaan yang sebahagiannya menguatkan sebahagian dan orang Islam itu seperti satu badan jika sakit matanya sakitlah sekaliannya dan jika sakit kepalanya sakitlah sekaliannya."
''Perumpamaan orang mukmin terhadap orang mukmin yang lain adalah seumpama badan, jika salah satu anggota badan sakit maka seluruh jasad ikut merasakan sakit hingga merasa demam.'' (HR Bukhari dan Muslim).
"Orang Mukmin itu sifatnya bersaudara dan berkasih sayang. Orang Mukmin itu sentiasa mendamaikan antara dua orang yang bertentangan."
"Sifat orang Mukmin itu di antara kasih sayangnya dan belas kasihannya di antara satu sama lain ibarat anggota badan. Kalau salah satu anggota sakit, sakitlah seluruh anggota."
Sifat Mukmin yang dinyatakan di sini ialah:
1. Orang Mukmin merasa susah dengan kesusahan orang.
2.Kalau dengan kesenangan orang, mereka turut terhibur. Walaupun hidup mereka sendiri merempat.
"Salah seorang dan kalian tidak beriman hingga ia mencintai untuk saudaranya apa yang ia cintai untuk dirinya sendiri dan membenci untuk saudaranya apa yang ia benci untuk dirinya sendiri." (Muttafaq Alaih).
''Perumpamaan orang mukmin terhadap orang mukmin yang lain adalah seumpama badan, jika salah satu anggota badan sakit maka seluruh jasad ikut merasakan sakit hingga merasa demam.'' (HR Bukhari dan Muslim).
"Orang Mukmin itu sifatnya bersaudara dan berkasih sayang. Orang Mukmin itu sentiasa mendamaikan antara dua orang yang bertentangan."
"Sifat orang Mukmin itu di antara kasih sayangnya dan belas kasihannya di antara satu sama lain ibarat anggota badan. Kalau salah satu anggota sakit, sakitlah seluruh anggota."
Sifat Mukmin yang dinyatakan di sini ialah:
1. Orang Mukmin merasa susah dengan kesusahan orang.
2.Kalau dengan kesenangan orang, mereka turut terhibur. Walaupun hidup mereka sendiri merempat.
"Salah seorang dan kalian tidak beriman hingga ia mencintai untuk saudaranya apa yang ia cintai untuk dirinya sendiri dan membenci untuk saudaranya apa yang ia benci untuk dirinya sendiri." (Muttafaq Alaih).
Friday, February 15, 2013
Ikhlas
Ikhlas Darjat Paling Tinggi
Ikhlas darjat yang paling tinggi
Ia adalah penentu apakah amalan itu diterima atau sebaliknya
Ia adalah rahsia Allah
Malaikat pun tidak mengetahui
Yang punya diri pun tidak tahu
Kalau seseorang memberi pada seseorang
Dengan tujuan waktu susah nanti dia dibantu oleh orang itu
Batal amalannya
Kalau orang itu tidak mengucapkan terima kasih
Hatinya berkata, tidak patut
Hilang ikhlasnya
Kalau dia memberi mengatakan, ambillah saya ikhlas
Ini pun batal ikhlas
Di suatu masa orang yang pernah dibantu, memusuhi
Hati kecilnya berkata, eh! orang ini tidak mengenang budi!
Keikhlasannya ditarik semula
Allah! Susahnya amalan diterima
Periksalah hati selalu
Ikhlas darjat yang paling tinggi
Ia adalah penentu apakah amalan itu diterima atau sebaliknya
Ia adalah rahsia Allah
Malaikat pun tidak mengetahui
Yang punya diri pun tidak tahu
Kalau seseorang memberi pada seseorang
Dengan tujuan waktu susah nanti dia dibantu oleh orang itu
Batal amalannya
Kalau orang itu tidak mengucapkan terima kasih
Hatinya berkata, tidak patut
Hilang ikhlasnya
Kalau dia memberi mengatakan, ambillah saya ikhlas
Ini pun batal ikhlas
Di suatu masa orang yang pernah dibantu, memusuhi
Hati kecilnya berkata, eh! orang ini tidak mengenang budi!
Keikhlasannya ditarik semula
Allah! Susahnya amalan diterima
Periksalah hati selalu
Wednesday, February 13, 2013
Rendah Diri (Tawadhuk)
Merasakan Diri Paling Hina...
Imam Al-Arif biLlah Sheikh Abdul Wahab As-Sya'rani r.a.:-
"Kami telah berjanji kepada para masyaikh (guru-guru) kami: untuk melihat diri kami paling hina dalam kalangan muslimin, walaupun kepada mereka yang paling fasiq dalam kalangan muslimin tersebut, maka hendaklah kita merasakan diri kita lebih fasiq daripada mereka.
Sesiapa yang tidak meyakini konsep ini, dari kalangan ahli dakwa (yang mendakwa dirinya baik daripada orang lain), maka periksalah dirinya sendiri, dari sudut kefasikan sepanjng umurnya, dan jika dibandingkan dengan sifat kefasikan yang terzahir daripada orang-orang muslimin yang lain, nescaya dia akan dapati sifat kefasikan dirinya lebih banyak berbandiang sifat muslimin yang lain dengan yakin, kerana Allah s.w.t. Maha Menutupi Keaiban. Allah s.w.t. tidak pernah menzahirkan sifat-sifat kekurangan para hambaNya yang lain kepada kamu melainkan sedikit sahaja, kerana selebihnya Allah s.w.t. menyembunyikannya daripada kamu. Adapun apa yang disembunyikan olehNya, maka tiada manusia layak menghukumnya dan tiada siapa yan layak melemparkan tuduhan kefasikan terhadap orang-orang yang disembunyikan kefasikannya daripada kita, sedangkan kefasikan diri kita sendiri, sudah jelas kelihatan pada diri kita sendiri, walaupun Allah s.w.t. menyembunyikannya daripada orang lain (maka dengan demikian, tahulah kita bahawa kita adalah yang paling fasiq kerana melihat kefasikan kita termasuklah yang tersembunyi, lebih banyak daripada orang lain).
Fahamilah dan ketahuilah bahawasanya, inilah perjanjian induk yang menjadi ibu bagi terealisasinya perjanjian-perjanjian yang lainnya. Sesiapa yang tidak melaksanakan perjanjian ini, nescaya tidak mampu untuk melaksanakan perjanjian-perjanjian ketaatan yang lainnya, kerana sesiapa yang sentiasa melihat keburukan makhluk, nescaya akan memandang hina kepadanya dan merendah-rendahkan hak-hak mereka, serta tidak dapat mengambil manfaat dan pelajaran daripada mereka, berbeza deengan mereka yang melihat kebaikan makhluk sahaja. Syariat hanya menyuruh kita melihat kebaikan-kebaikan yang wujud sahaja. Jika pandangan kita terlihat akan keburukan seseorang, maka hendaklah kita menyuruh makhluk tersebut bertaubat kepada Allah s.w.t. dan hendaklah kita menegahnya daripada kesalahan tersebut, dan dalam masa yang sama, tetap menyaksikan terhadap diri kita, bahawa kita lebih rendah martabatnya berbanding hamba tersebut.
Sesungguhnya, syariat hanya menyuruh kita mencegah orang-orang yang melakukan kemungkaran daripada melakukan kemungkaran tersebut sahaja. Adapun memandang hina kepada mereka dan merendah-rendahkan mereka, maka Allah s.w.t. melarang kita daripada melakukan hal yang sedemikian.
Imam Al-Arif biLlah Sheikh Abdul Wahab As-Sya'rani r.a.:-
"Kami telah berjanji kepada para masyaikh (guru-guru) kami: untuk melihat diri kami paling hina dalam kalangan muslimin, walaupun kepada mereka yang paling fasiq dalam kalangan muslimin tersebut, maka hendaklah kita merasakan diri kita lebih fasiq daripada mereka.
Sesiapa yang tidak meyakini konsep ini, dari kalangan ahli dakwa (yang mendakwa dirinya baik daripada orang lain), maka periksalah dirinya sendiri, dari sudut kefasikan sepanjng umurnya, dan jika dibandingkan dengan sifat kefasikan yang terzahir daripada orang-orang muslimin yang lain, nescaya dia akan dapati sifat kefasikan dirinya lebih banyak berbandiang sifat muslimin yang lain dengan yakin, kerana Allah s.w.t. Maha Menutupi Keaiban. Allah s.w.t. tidak pernah menzahirkan sifat-sifat kekurangan para hambaNya yang lain kepada kamu melainkan sedikit sahaja, kerana selebihnya Allah s.w.t. menyembunyikannya daripada kamu. Adapun apa yang disembunyikan olehNya, maka tiada manusia layak menghukumnya dan tiada siapa yan layak melemparkan tuduhan kefasikan terhadap orang-orang yang disembunyikan kefasikannya daripada kita, sedangkan kefasikan diri kita sendiri, sudah jelas kelihatan pada diri kita sendiri, walaupun Allah s.w.t. menyembunyikannya daripada orang lain (maka dengan demikian, tahulah kita bahawa kita adalah yang paling fasiq kerana melihat kefasikan kita termasuklah yang tersembunyi, lebih banyak daripada orang lain).
Fahamilah dan ketahuilah bahawasanya, inilah perjanjian induk yang menjadi ibu bagi terealisasinya perjanjian-perjanjian yang lainnya. Sesiapa yang tidak melaksanakan perjanjian ini, nescaya tidak mampu untuk melaksanakan perjanjian-perjanjian ketaatan yang lainnya, kerana sesiapa yang sentiasa melihat keburukan makhluk, nescaya akan memandang hina kepadanya dan merendah-rendahkan hak-hak mereka, serta tidak dapat mengambil manfaat dan pelajaran daripada mereka, berbeza deengan mereka yang melihat kebaikan makhluk sahaja. Syariat hanya menyuruh kita melihat kebaikan-kebaikan yang wujud sahaja. Jika pandangan kita terlihat akan keburukan seseorang, maka hendaklah kita menyuruh makhluk tersebut bertaubat kepada Allah s.w.t. dan hendaklah kita menegahnya daripada kesalahan tersebut, dan dalam masa yang sama, tetap menyaksikan terhadap diri kita, bahawa kita lebih rendah martabatnya berbanding hamba tersebut.
Sesungguhnya, syariat hanya menyuruh kita mencegah orang-orang yang melakukan kemungkaran daripada melakukan kemungkaran tersebut sahaja. Adapun memandang hina kepada mereka dan merendah-rendahkan mereka, maka Allah s.w.t. melarang kita daripada melakukan hal yang sedemikian.
Tuesday, February 12, 2013
Cara Tuhan Menghukum Hamba
Baiknya Tuhan kederhakaan hamba-hamba-Nya,
Tuhan tidak hukum dengan segera,
Tuhan biarkan sahaja lebih dahulu,
Tuhan bagi dia peluang berfikir, sedar dan insaf,
Dengan cara Tuhan jadikan depan matanya berbagai-bagai kejadian,
Kejadian sama ada positif atau negatif untuk menyedar dan menginsafkan,
Atau Tuhan hukum secara sedikit-sedikit atau sekali-sekala pada dirinya untuk insaf,
Setelah melalui berbagai-bagai pendidikan tidak juga insaf,
Tuhan pun rentap segala nikmat dan rahmat,
Mati mengejut , lumpuh yang berpanjangan , ditimpa bala yang berat,
Huru-hara di dalam keluarga tidak ada kasih sayang sesama mereka,
Atau Tuhan biarkan begitu sahaja tanpa dihukum,
Selepas mati nanti barulah dihukum dengan parahnya,
Seksa hendak mati, azab kubur penderitaan di Padang Mahsyar , kemuncak penderitaan ialah Neraka,
Haraplah ambil perhatian cerita ini,
Semasa hidup ini sempat lagi kita berfikir dan membaiki diri,
Masanya belum lagi terlambat,
Kembalilah segera kepada Tuhan,
Takutilah Allah dan cintailah Dia,
Berkasih sayanglah sesama manusia,
Apatah lagi sesama keluarga,
Setelah mati segala-galanya peluang membaiki diri , pintunya sudah tertutup,
Sedar dan insaflah dari sekarang sebelum terlambat.
Tuhan tidak hukum dengan segera,
Tuhan biarkan sahaja lebih dahulu,
Tuhan bagi dia peluang berfikir, sedar dan insaf,
Dengan cara Tuhan jadikan depan matanya berbagai-bagai kejadian,
Kejadian sama ada positif atau negatif untuk menyedar dan menginsafkan,
Atau Tuhan hukum secara sedikit-sedikit atau sekali-sekala pada dirinya untuk insaf,
Setelah melalui berbagai-bagai pendidikan tidak juga insaf,
Tuhan pun rentap segala nikmat dan rahmat,
Mati mengejut , lumpuh yang berpanjangan , ditimpa bala yang berat,
Huru-hara di dalam keluarga tidak ada kasih sayang sesama mereka,
Atau Tuhan biarkan begitu sahaja tanpa dihukum,
Selepas mati nanti barulah dihukum dengan parahnya,
Seksa hendak mati, azab kubur penderitaan di Padang Mahsyar , kemuncak penderitaan ialah Neraka,
Haraplah ambil perhatian cerita ini,
Semasa hidup ini sempat lagi kita berfikir dan membaiki diri,
Masanya belum lagi terlambat,
Kembalilah segera kepada Tuhan,
Takutilah Allah dan cintailah Dia,
Berkasih sayanglah sesama manusia,
Apatah lagi sesama keluarga,
Setelah mati segala-galanya peluang membaiki diri , pintunya sudah tertutup,
Sedar dan insaflah dari sekarang sebelum terlambat.
Monday, February 11, 2013
Sabar - Pahala Allah Yang Tiada Batas
"Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala (atas) mereka (dengan) tanpa batas" (Q.S.Az Zumar Ayat 10).
Saudaraku …
Firman Allah di atas, memberikan pengertian yang amat dalam tentang hakikat Pahala atau Ganjaran Allah swt. Allah akan memberikan pahala kepada orang yang mampu bersikap Sabar dalam menghadapi berbagai lika-liku kehidupan. Allah tidak lagi membalas kebajikan yang manusia kerjakan dengan hitungan: sepuluh kali - amtsaaluhum atau tujuh puluh kali atau tujuh ratus kali lipatan. Tetapi Allah tegaskan bahwa bila manusia bersabar, maka Allah memberikan pahala buat mereka dengan - bighairi hisaab - alias tanpa batas… Subhaanallaah.
Saudaraku …
Pahala di sisi Allah tak terhingga. Pahala itu terus menerus mengalir ke dalam Hati manusia yang berbuat kebajikan. Sikapnya santun, Bicaranya Hikmah, Tutur Katanya menyejukkan, Fikirannya jernih dan luas Dadanya Luas, seluas lautan, karena dadanya mampu menerima Ilmu Allah ... itulah hakikat pahala yang Allah karuniakan kepada manusia yang sabar. Dengan Pahala sabar, orang lain bisa dibuat iri, mereka ingin membeli dengan harga berapa saja, asal Pahala kesabaran itu jatuh ketangannya. Namun sayang seribu sayang … Allah tidak menganugerahkan Pahala yang berlimpah ruah itu kepada orang yang tidak Sabar.
Saudaraku …
Firman Allah di atas, memberikan pengertian yang amat dalam tentang hakikat Pahala atau Ganjaran Allah swt. Allah akan memberikan pahala kepada orang yang mampu bersikap Sabar dalam menghadapi berbagai lika-liku kehidupan. Allah tidak lagi membalas kebajikan yang manusia kerjakan dengan hitungan: sepuluh kali - amtsaaluhum atau tujuh puluh kali atau tujuh ratus kali lipatan. Tetapi Allah tegaskan bahwa bila manusia bersabar, maka Allah memberikan pahala buat mereka dengan - bighairi hisaab - alias tanpa batas… Subhaanallaah.
Saudaraku …
Pahala di sisi Allah tak terhingga. Pahala itu terus menerus mengalir ke dalam Hati manusia yang berbuat kebajikan. Sikapnya santun, Bicaranya Hikmah, Tutur Katanya menyejukkan, Fikirannya jernih dan luas Dadanya Luas, seluas lautan, karena dadanya mampu menerima Ilmu Allah ... itulah hakikat pahala yang Allah karuniakan kepada manusia yang sabar. Dengan Pahala sabar, orang lain bisa dibuat iri, mereka ingin membeli dengan harga berapa saja, asal Pahala kesabaran itu jatuh ketangannya. Namun sayang seribu sayang … Allah tidak menganugerahkan Pahala yang berlimpah ruah itu kepada orang yang tidak Sabar.