Thursday, May 14, 2009

3 Perkara Berat Tentang Solat

"Sesungguhnya sembahyang itu sangat besar dan berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk."

Sembahyang 5 waktu secara lahirnya tidak berat kerana bacaan tidaklah panjang, tidak perlu masa yang lama sekitar 15 - 20 minit, boleh dilakukan di mana-mana. Ia juga tidak memerlukan perbelanjaan wang yang banyak, tidak menyusahkan dan tidak memenatkan. Tetapi mengapa Allah menyebut besar dan berat melainkan pada orang-orang yang khusyuk?

Khusyuk yang dimaksudkan ialah orang mukmin yang jiwa tauhidnya mendalam, rasa kehambaan melekat kuat dan dibawa ke mana-mana. Rasa cinta dan takutnya dengan Tuhan menguasai jiwa mereka. Mereka mudah kerjakan solat dalam kehidupan, bahkan rindu serta seronok mengerjakannya kerana mereka dapat bercakap-cakap, melepaskan perasaan rindu dan meminta ampun. Sembahyang sentiasa ditunggu waktunya hingga tidak sabar menunggunya dan terasa terlalu pendek. Oleh itu mereka banyakkan sembahyang sunat.

Berat ada 3 peringkat

A. Berat sebelum melakukan sembahyang

Bagi orang Islam yang hatinya tidak khusyuk oleh itu mereka merasa berat dan beban dengan sembahyang. Orang begini tidak akan menunggu waktu sembahyang. Apabila khusyuk dengan Tuhan tiada, sudah tentu ada perkara lain yang kita agung-agungkan yang menjadi otak dan jiwa kita mungkin banyak atau mungkin sedikit seperti cintakan glamour, anak isteri, kemasyhuran atau kesusahan ataupun semuanya. Orang yang begini tentu berat dan susah dengan sembahyang sebab gangguan kehidupan. Oleh sebab itu tidak larat untuk bersembahyang dan kalau dilakukan hanya fizikalnya sahaja sembahyang, fikiran dan hati tidak sembahyang.

Contoh - contoh berat sebelum sembahyang :
1. Bila rasa sayang meninggalkan kerja. Ketika mengerjakannya rasa terpaksa dan terseksa.
2. Bila sedang bersukaria dengan anak isteri tentu berat untuk sembahyang. Sembahyang pula dilakukan lewat dan tidak dari hati.
3. Apabila sedang mesyuarat, sembahyang dipandang berat, maka sembahyang dipandang kecil dan kerana bimbang dengan mesyuarat. Lalu tertinggal atau qada' maka tidak khusyuklah solat.
4. Apabila sedang berkelah/berseronok dengan kawan-kawan sudah tentu sembahyang tidak diambil kiradan dipandang ringan. Apabila kenduri kendara kita jiwai supaya tiada cacat celanya maka sembahyang dilupai atau dilakukan dengan rasa terpaksa.
5. Waktu musafir badan terasa letih, asyik dengan pemandangan dan seronok hingga terpesona maka berat untuk melakukan sembahyang.
6. Apabila jiwa bertuhan tiada dan jiwa lemah, sembahyang tetap berat dan nak cepat-cepat. Lebih-lebih lagi untuk melaksanakan ikrar di dalam sembahyang.

Oleh itu orang yang hanya berfikiran tauhid bukan berjiwa tauhid tetap berat untuk sembahyang. Apa yang diingati oleh orang yang tak khusyuk di dalam sembahyang ialah perkara yang dijiwainya selain dari Allah dan ia besarkan maka itulah yang ringan dan mudah dilakukan. Ingatan inilah yang menggantikan ingatan pada Allah. Kawan-kawan, anak isteri, mengira-ngira duit, setiap kesusahan, dendam kesumat dan setiap apa yang dijiwai sama ada seronok atau susah itulah yang datang dalam sembahyang.

B. Berat semasa sembahyang

Bila rasa bertuhan tiada, sembahyang rasa terpaksa. Oleh itu sembahyang dilakukan dengan cepat-cepat. Maka mengerjakan
sembahyang terasa penat. Berat, jemu, tak sabar, lambat, tidak bertenang-tenang lebih-lebih tak sabar untuk hayati/faham setiap lafaz yang dibacanya. Akhirnya dibaca tanpa roh. Jika tarikan dunia lebih daripada itu maka masuklah perkara-perkara lain. Dan sembahyang dirasakan penat, jemu dan akhirnya boleh sampai tinggal sembahyang

C. Berat menunaikan tuntutan sembahyang

Dia seronok dengan sembahyang tetapi tak faham tuntutan sembahyang. Sewaktu sembahyang berbagai ikrar dibuat. Contohnya meminta jalan yang lurus iaitu jalan rasul-rasul dan ingin hidup ikut jalan Allah dalam seluruh aspek hidup. Ikrar dan janji yang sama diulang lima kali sehari.

Bagi orang yang khusyuk terasa amat takut dan bimbang. Oleh itu bila selepas sembahyang mereka sungguh-sungguh ikut ajaran Islam. Maka bimbang takut tak dapat laksanakan. Bezanya dengan orang yang berjiwa tauhid ialah mereka selalu lupa dan bohong dengan Tuhan. Janji tidak ditunaikan dengan Tuhan bahkan lupa dan tidak sungguh-sungguh. Orang yang khusyuk hatinya sentiasa takut seolah-olah belum menunaikan janjinya. Mereka yang tidak khusyuk tak sungguh-sungguh tunaikan janji kerana tarikan kepada Tuhan telah lemah. Oleh itu kehendak Allah walaupun telah berjanji tetapi amat berat untuk dikerjakan. Oleh itu berjanji untuk hidup ikut syariat tetapi yang diikut ialah teori-teori akal. Sembahyang tidak dikaitkan dengan ekonomi, politik dan sosial. Membangunkan sembahyang ertinya membangunkan tamadun. Contohnya di dalam sembahyang memerlukan kain.

Perusahaan untuk membuat kain adalah fardhu kifayah bagi umat Islam, dari sini akan lahir teknologi pertanian, kejenteraan, pengangkutan, import ekspot dan lain-lain lagi. Sebab itu kita lihat banyak tamadun Islam yang dibangunkan oleh orang-orang dulu.

8 comments:

  1. Salam kenal selalu...blog yang menyejukan dan mencerahkan hati...

    ReplyDelete
  2. Salam Ukhwah..

    Shukran kerana menziarahi blog ana.
    Semoga dapat mengambil manfaat dan mengamalkan dalam kehidupan seharian. =)

    ReplyDelete
  3. terima kasih kerana menyebarkan ilmu yang bermanfaat ini untuk dikongsikan bersama :)

    ReplyDelete
  4. Salam.
    Afwan, semoga dapat manfaatnya.

    ReplyDelete
  5. Assalam Tuan empunya Blog.....

    Harapan saya agar tuan boleh sambung penerangan terhadap ayat yg seterusnya.

    [45]Al-Baqarah
    Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk;
    [46]
    (Iaitu) mereka yang percaya dengan yakin bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka, dan bahawa mereka akan kembali kepadaNya.

    apa beza 'mulaku' & 'rajiun'... bertemu dan kembali?

    mohon pencerahan tuan

    ReplyDelete
  6. Dari kitab tafsir Ibnu Kathir:

    Firman Allah Ta'ala, "Yaitu orang2 yang meyakini bahawa mereka akan menemui Tuhannya, dan bahawa mereka akan kembali kepadaNya." Ayat ini menyempurnakan penjelasan ayat sebelumnya. Maksudnya, sesungguhnya shalat itu benar2 berat kecuali bagi orang2 yang khusyuk yaitu orang2 yang meyakini bahawa mereka akan menemui Tuhannya. Yakni, mereka mengetahui bahawa dirinya akan dikumpulkan kepadaNya pada hari Kiamat; ditampilkan dan dikembalikan kepadaNya. Segala persoalan mereka dikembalikan kepada kehendak Allah. Dia menghukumi persoalan itu menurut kehendakNya berdasarkan keadilanNya. Oleh kerana itu tatkala mereka meyakini adanya hari kembali dan pembalasan, maka mudahlah bagi mereka untuk melaksanakan berbagai ketaatan dan meninggalkan berbagai kemungkaran. Adapun firman Allah, "mereka meyakini mereka akan menemui Tuhan mereka", menurut Ibnu Jarir adn Mujahid bahawa setiap zhan 'dugaan' dalam Al-Quran bererti yakin. Dalam riwayat lain dikatakan bahawa zhan itu bererti mengetahui.

    Ibnu Katsir berkata bahawa, dalam kitab sahih dikatakan, Allah Ta'ala berfirman kepada hamba pada hari kiamat, "Bukankah Aku telah mengawinkanmu? Bukankah Aku telah memuliakanmu? Bukankah Aku telah menaklukkan bagimu kuda dan unta, membiarkan kamu, memimpuin dan menggembalanya?" Hamba menjawab, "Benar." Kemudian Allah Ta'ala berfirman, "Apakah kamu mengira bahawa kamu akan bertemu denganKu?" Dia menjawab, "Tidak." Maka Allah berfirman, "Hari ini, Aku pun akan melupakanmu sebagaimana kamu dahulu melupakanKu."

    Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  7. Salam Saudara Admin, Artikel yg sangat menarik utk di kongsi. Semuga setiap artikel yg di paparkan dapat mendekatkan diri kita kepada ALLAH setiap masa. Saya mohon share setiap artikel ye. Terima Kasih dan Wassalam.

    ReplyDelete
  8. Salam. Silakan share artikel2 di blog cahayamukmin. Semoga bermanfaat dan diberikan taufiq dan hidayah oleh Allah s.w.t untuk diamalkan nasihat2 tersebut.

    ReplyDelete