Amar bin Jamooh adalah seorang lelaki yang tempang. Beliau mempunyai emat orang anak lelaki yang sentiasa menemani baginda Rasulullah sollallahu `alaihi wasallam dan mereka ini juga turut mengambil bahagian di dalam peperangan. Tatkala peperangan Uhud meletus, Amar radhiAllahu `anhu ketara benar hendak menyertai sama di dalam peperangan tersebut. Beberapa orang penduduk telah menerangkan kepada beliau,
"Kamu telah dikecualikan disebabkan kecacatan tempangmu itu. Kamu tidak perlulah menyertai pertempuran itu."
Beliau menjawab, "Sungguh menyedihkan daku sekali bahawa anak-anakku masuk Syurga dan daku pula ketinggalan di belakang."
Adapun isteri Amar radhiAllahu `anhu juga berkehendakkan beliau turut berjuang di medan pertempuran itu dan gugur syahid supaya dia (isterinya) akan mendapat kehormatan menjadi seorang janda kepada seorang pejuang Islam yang gugur syahid. Untuk mendesak beliau lalu isterinya berkata,
"Daku tidak percaya bahawa mereka telah melarangimu dari menyertai perjuangan itu. Nampaknya suamiku Amar, kamu takut hendak pergi menyertai medan pertempuran itu."
Mendengarkan desakan serta rupa kata yang mencabar dari isterinya itu, Amar radhiAllahu `anhu telah menlengkapkan dirinya dengan senjata dan beliau menghadapi kiblat seraya berdoa kepada Allah subhanahu wa ta`ala,
"Ya Allah, jangnlah daku ini kembali kepada keluargaku." Kemudian Amar radhiAllahu `anhu setelah melengkapkan dirinya dengan senjata lalu pergi menemui Rasulullah sollallahu `alaihi wasallam seraya menerangkan kepada baginda,
"Sesungguhnya daku ini selalu mencintai akan gugur syahid di medan pertempuran tetapi saudara-saudara Islam yang lain selalu melarangi daku dari menyertai peperangan itu. Wahai Rasulullah, daku tidak dapat menahan lagi keinginan hatiku ini. Izinkanlah daku menyertai peperangan itu. Daku berharap dapat berjalan di syurga bersama kakiku yang tempang ini."
Lalu Rasulullah sollallahu `alaihi wasallam memberitahunya,
"Amar, kamu mempunyai sesuatu sebab. Oleh itu tidak menjadi halangan sekiranya kamu tinggal di belakang."
Tetapi, sebaliknya Amar radhiAllahu `anhu tetap mendesak Rasulullah sollallahu `alaihi wasallam dan akhirnya jua kerana keinginan cintanya yang mendalam itu terhadap syahid maka Rasulullah pun membenarkan beliau menyertai peperangan itu.
Abu Talhah radhiAllahu `anhu menerangkan,
"Daku telah melihat Amar radhiAllahu `anhu berjuang. Beliau berjalan dengan sesuka hatinya seraya berteriak,
'Demi Allah! Daku ini amat mencintai akan syurga.'
Salah seorang dari anaknya mengikuti di samping beliau. Maka kedua ayah dan anaknya itu pun berjuanglah sehingga kedua-duanya rebah gugur terbunuh di dalam medan pertempuran itu."
Isteri Amar radhiAllahu `anhu setelah mendengar perkhabaran kematian suami dan anak-anaknya itu lantas telah datang dengan seekor unta untuk mengambil pulang mayat-mayat mereka. Adalah diberitakan bahawa tatkala mayat-mayat itu di letakkan di atas unta, lalu unta tersebut enggan berdiri. Setelah dipaksa berdiri dengan pukulan dan sebatan yang tersangat pedih kesakitan itu, unta itu tidak mahu pergi ke Kota Madinah sebaliknya asyik memandang jauh ke arah Uhud masa demi masa. Apabila baginda Rasulullah sollallahu `alaihi wasallam telah diberitahukan peristiwa ini, lalu baginda pun bersabda,
"Sesungguhnya unta itu telah diperintah berlaku demikian. Adakah Amar radhiAllahu `anhu berkata sesuatu sepeninggalan beliau dari rumahnya?"
Isteri Amar radhiAllahu `anhu memberitahu Rasulullah sollallahu `alaihi wasalla bahawa sebelum beliau meninggalkan rumah menyertai pertempuran ini, beliau telah mengadap ke Kiblat seraya berdoa ke hadrat Allah subhanahu wa ta`ala dengan doanya,
"Ya Allah, janganlah daku ini kembali kepada keluargaku."
Maka jawab baginda Rasulullah sollallahu `alaihi wasallam, "Inilah sebabnya unta ini enggan pulang ke rumahnya."
Lihatlah, betapa mendalamnya keinginian cinta Amar radhiAllahu `anhu hendak gugur di sisi Allah subhanahu wa ta`ala. Oleh disebabkan perasaan kasih sayang serta kebaktian mereka terhadap Allah dan RasulullahNya itulah maka ini telah membawa para-para Sahabat mencapat darjat ketinggian. Sungguh pun demikian, hasrat beliau, Amar radhiAllahu `anhu tetap ternyata gugur syahidnya di medan Uhud itu dan sebaliknya unta tersebut tetap patuh dan enggan membawa pulang mayatnya ke Kota Madinah.
Wednesday, March 31, 2010
Cintanya Amar bin Jamooh kepada Syahid.
Thursday, March 25, 2010
Kesyahidan Anas bin Nadhr.
Anas bin Nadhr ialah salah seorang daripada sahabat-sahabat Nabi yang tidak mengambil bahagian dalam peperangan Badar. Dia merasa kesal kerana tidak dapat menyertai dalam peperangan yang sangat-sangat bersejarah itu. Oleh hal yang demikian dia senantiasa menanti-nanti peluang untuk menyertai sebarang peperangan untuk menebuskan apa yang dianggapnya suatu kerugian bagi dirinya. Kesempatan yang dinanti-nantinya itu pun tibalah apabila berlaku perang Uhud pada tahun yang berikutnya. Anas pun dengan serta-merta menyertai tentera Muslimin dan dengan semangat kejihadan yang tulen maju ke medan pertempuran. Sungguhpun bala tentera yang dihadapi mereka berkali-kali ganda banyaknya namun tentera Muslimin sedang mengatasi pihak musuh.
Tiba-tiba berlaku suatu kesilapan. Begini ceritanya, Nabi Muhammad sollallahu `alaihi wasallam telah menghantar sepasukan pemanah-pemanah yang terdiri dari lima puluh orang untuk mengawasi tentera berkuda pihak musuh yang mungkin menyerang tentera Muslimin dari belakang. Mereka diperintahkan supaya menetap di atas sebuah bukit di belakang tentera Muslimin selagi mereka tidak menerima arahan dari Nabi sendiri menyuruh mereka berundur dari situ. Tetapi mereka ini telah mengingkari arahan beliau. Apabila mereka lihat askar-askar musuh lari lintang-pukang, diburu oleh mujahid-mujahid Islam, mereka menyangka yang kemenangan telah pun tercapai lantas meninggalkan tempat mereka sambil berkejar-kejaran untuk mendapatkan harta rampasan. Yang tinggal di atas bukit itu hanyalah ketua mereka dan beberapa orang yang masih taat.
Apabila dilihat oleh pemimpin tentera musyrikin yang bukit itu telah terdedah, dia pun mengerah pasukannya menyerbu dan membunuh tentera panah Muslimin yang masih bertahan di atasnya dan melancarkan serangan balas terhadap tentera Muslimin dari belakang ketika mereka sedang asyik mengumpulkan harta rampasan. Dalam keadaan kelam-kabut inilah Anas terpandang kepada Saad bin Maaz yang sedang melalui hadapannya. Dia memekik mengatakan:
"Ya Saad! Ke mana engkau? Demi Allah! Aku mencium bau syurga yang datangnya dari Jabal Uhud."
Dengan berkata demikian, dia pun menerkami musuh lalu menentang mereka habis-habisan sehingga ia gugur sebagai syahid di medan peperangan. Apabila badannya yang berlumuran darah itu diperiksa terdapat tidak kurang dari lapan puluh liang luka semuanya. Tidak ada siapa yang dapat mengenalinya melainkan saudara perempuannya sahaja.
Orang yang berjihad di jalan Allah dengan penuh keikhlasan dan kejujuran akan mengecap nikmat syurga di dunia ini dan di akhirat. Demikianlah hal keadaannya dengan Anas bin Nadhr.
Tuesday, March 23, 2010
Sepuluh Sahabat Yang Dijamin Masuk Syurga
Saturday, March 20, 2010
Janganlah Terpedaya Dengan Kehidupan Dunia
Tuesday, March 16, 2010
Susahnya Menjaga Hati, Raja Diri
Susahnya menjaga hati. Sedangkan ia adalah tempat pandangan Allah. Ia merupakan wadah rebutan di antara malaikat dan syaitan. Masing-masing ingin mengisi. Malaikat dengan hidayah, syaithan dengan kekufuran. Bila tiada hidayah, ada ilmu pun tidak menjamin dapat selamat, sekalipun ilmu diperlukan. Susahnya menjaga hati. Bila dipuji, ia berbunga. Terasa luar biasa. Bila dicaci, aduh sakitnya. Pencaci dibenci. Bahkan berdendam sampai mati. Bila berilmu atau kaya, sombong mengisi dada. Jika miskin atau kurang ilmu, rendah diri pula dengan manusia. Adakalanya kecewa. Kemuncaknya putus asa.
Pada takdir yang menimpa, kita susah untuk redha. Ujian yang datang, sabar tiada. Jiwa menderita. Melihat kelebihan orang lain, hati tersiksa. Kesusahan orang lain, hati menghina. Bahkan terhibur pula. Suka menegur orang, tapi bila ditegur hati luka. Aduh susahnya menjaga hati. Patutlah ia dikatakan raja diri. Bukankah sifat sombong pakaian Raja?!
Bukan mudah menahan marah apabila orang marah kepada kita atau orang membuat kesalahan kepada kita. Bukan mudah tidak membalas terhadap orang yang menganiaya dan memfitnah kita. Sedangkan mereka menyusahkan kita, dan kita pun menderita dibuatnya. Tidak mudah menahan perasaan hati agar tidak berbunga ketika ada orang memuji kita. Apakah kita boleh menolak pujian itu dengan rasa hati bahwa kita tidak layak menerimanya? Tidak mudah, biasanya hati sedap dan berbunga rasanya.
Apabila kita berhadapan dengan orang serba istimewa, ada yang kaya, berjabatan tinggi, tinggi ilmunya sedangkan kita orang biasa saja, biasanya kita inferiority complex dibuatnya, malu pun timbul. Dapatkah kita merasa biasa saja, tidak terasa apa-apa?
Yang penting kita dengan Tuhan ada hubungan senantiasa, takut dan cinta. Terasa bahagia dengan Tuhan, rasa senang dengan-Nya yang lain tidak ada arti apa-apa. Apakah mudah hati kita menahan derita bila mendapat bala bencana? Tidak mudah, biasanya hati kita derita dibuatnya. Kita rasa kecewa, kita rasa orang yang malang hidup di dunia. Kita tidak dapat hubungkaitkan dengan hikmah dan didikan Tuhan kepada kita. Bahkan biasanya selalu saja jahat sangka dengan Tuhan yang melakukannya. Hati kita rasa bahwa tidak semestinya Tuhan menyusahkan kita.
Begitu jugalah kalau kita orang istimewa, berilmu, berjabatan tinggi, kaya! Biasanya rasa megah datang tiba-tiba, sombong pun berbunga, mulailah kita menghina. Hidup kita pun mulailah berubah, sebelumnya beragama lupa agama. Kalau dahulu dapat bergaul dengan orang biasa, sekarang kawan kita golongan atas saja . Hendak bergaul dengan orang biasa seperti dahulu rasa jatuh wibawa.
Begitulah hati manusia sentiasa berubah-ubah apabila berubah keadaan. Karena itulah kita disuruh berdoa: “Ya Allah tetapkanlah hati kami di atas agama-Mu, dan mentaati-Mu.”
Sunday, March 14, 2010
Cukuplah Allah sebagai Penolong Kami.
Di negeri Babilonia hidup seorang raja yang sangat zalim. Namrud bin Kan’an bin Kusy, namanya. Seturut catatan sejarah, Namrud dan segenap rakyatnya adalah para penyembah patung. Konon, dalam lingkungan sosial seperti inilah Nabi Ibrahim `alaihi salaam lahir dan tumbuh dewasa. Tak aneh bila ayahanda Ibrahim sendiri pun seorang penyembah berhala sejati. Kendati demikian, Ibrahim sendiri bukanlah sosok yang mudah manut dengan keadaan yang menyesatkan. Ia bukanlah tipikal anak yang takluk pada kehendak semena-mena orang tua. Di matanya, kebiasaan ayah dan rakyat Babilonia menjadikan benda mati sebagai Tuhan itu jelas-jelas sebuah kedunguan. Sesuatu yang tidak logis. Irasional, tak masuk akal. Maka ia pun berontak. Ia bertekad menghancurkan patung-patung sesembahan rakyat Babilonia tersebut. Dengan sebilah kapak tajam yang terhunus di tangannya, ia merangsek masuk ke tempat dimana berhala-berhala itu dipancangkan. Sejurus kemudian kapak Ibrahim telah berayun-ayun, melesat-lesat, menghantam patung-patung itu. Semua roboh, hancur berkeping-keping, kecuali satu patung yang paling besar. Di patung besar itulah, Ibrahim mengalungkan kapak sebagai sebuah taktik jitu menguji keyakinan rakyat Babilonia.
Keesokan harinya ketika rakyat Babilonia hendak beribadah, semua tiba-tiba histeris dan terperanjat bukan kepalang melihat tuhan-tuhan mereka telah roboh dan hancur. Mereka kalap, marah dan langsung menyelidiki siapa gerangan pelakunya. Setelah mengorek informasi ke sana sini, sosok Ibrahim pun terkuak sebagai tersangka. Ia pun disidang di pengadilan babilonia. Kepada para hakim Ibrahim berkilah. Ia tidak mengakui bahwa tindakan anarki itu perbuatannya. Ia berdalih bahwa patung yang paling besar itulah yang berbuat: “Bukankah kapak itu tergantung di lehernya? Tanyalah padanya!” mereka tercengang dan meradang atas jawaban Ibrahim. “Mana bisa patung itu bicara?” jawab mereka kesal. Akhirnya Ibrahim berkata kembali: “Tidak bisa? Lalu kenapa kalian menyembahnya? Setan telah memperdaya kalian. Kembalilah kepada Allah! Dialah Tuhan Yang Maha Esa.” Namun orang-orang yang sesat memang tidak mau mengakui kekalahannya. Akhirnya, para hakim tetap memutuskan vonis mati Ibrahim dengan cara membakarnya hidup-hidup. Kita tahu, akhirnya, Ibrahim pun tak bisa melawan. Ia rela raganya dijilati api, tapi ia tidak ridho jiwanya terlalap si jago merah. Maka Ibrahim pun berpasrah diri. Pada detik-detik genting inilah, mulutnya dan hatinya basah oleh lafal ‘hasbunallah wa ni’mal wakil’ (cukup Allah sebagai penolongku, dan Allah adalah sebaik-baik pelindung). Dan Allah mendengar doa lirih Ibrahim, hingga satu firman pun turun: “Hai api, jadilah dingin! Jadilah keselamatan bagi Ibrahim!” dan api itu akhirnya tak mampu melahap tubuh Ibrahim. Ia selamat. Ia menumpas segala kegundahannya bersama kekuatan Illahi yang bersemayam di qolbunya.
Ibrahim tak sendiri. Junjungan kita, Rasulullah sollallahu `alahi wasallam, pun mendedahkan doa senada tatkala sebagian tentaranya bersikap setengah hati menghadapi pasukan musyrik yang senjata dan bekal perangnya lebih bayak. Ternyata kata hasbunallah wa ni’mal wakil yang ditutur Rasul Muhammad sollallahu `alaihi wasallam itu langsung menepis rasa takut pasukannya sehingga mereka mengucap hal yang serupa dan iman mereka pun kian berkembang.
Tuesday, March 9, 2010
Siapakah Dia Wali Tuhan? - Imam Ghazali Hujjatul Islam
Imam Abu Hamid Muhammad Al-Ghazali menulis sebuah cerita dalam Mukâsyafat Al-Qulûb: Alkisah, seorang bangsawan berjalan-jalan di pasar budak. Matanya tertarik pada seorang budak bertubuh kekar. Lalu ia bertanya kepada budak itu, "Maukah kau bekerja untukku? Aku lihat kau mempunyai keterampilan yang aku butuhkan." Dengan tenang budak itu menjawab, "Aku mau bekerja untuk siapa pun dengan dua syarat." "Apa dua syaratmu itu anak muda?" tanya sang bangsawan penasaran. "Dua syaratku adalah; pertama, aku hanya bekerja siang hari, jangan suruh aku bekerja di malam hari dan kedua, aku tidak mau tinggal satu rumah denganmu. Beri aku tempat tinggal yang lain." Mendengar ini, timbul rasa penasaran yang lebih dari bangsawan, ia pun berniat untuk mempekerjakan budak itu, apalagi si budak memenuhi kriteria pekerja yang ia butuhkan.
Singkatnya cerita, dibawalah budak itu ke rumah sang bangsawan. Ia diizinkan untuk tinggal di sebuah gubuk di sebelah rumah mewah bangsawan. Lalu dimulailah hari-hari si budak bekerja bagi majikan barunya. Segala sesuatu berjalan apa adanya. Si budak bekerja di siang hari menjalankan tugas-tugasnya sampai majikannya sangat puas terhadapnya. Ingin rasanya majikan itu memintanya kerja juga di malam hari walaupun hanya untuk pekerjaan ringan, tetapi ia teringat akan syarat pertama si budak. Dan ia merasa berkecukupan dengan kerja baik si budak itu pada siang hari. Semuanya berjalan lancar sampai suatu saat ketika istri si bangsawan merasa ingin memberi hadiah atas kerja keras budak itu. Tanpa sepengetahuan suaminya, malam hari, istri bangsawan itu membawakan sesuatu buat si budak.
Ia menyelinap masuk ke dalam gubuk. Alangkah terperanjatnya istri bangsawan itu apabila ia menemukan budak itu telungkup sujud. Di atasnya bergayut lingkaran putih bercahaya. Menurut Imam Ghazali, cahayanya terpancar dari langit. Melihat ini, istri bangsawan segera berlari menemui suaminya dan berkata, "Wahai suamiku, sesungguhnya budak itu adalah seorang wali Allah!" Dengan segera pasangan suami istri itu bergegas menemui si budak. Apa jawab budak itu ketika bertemu dengan mereka? Ia hanya menjawab singkat, "Bukankah sudah aku minta agar kalian tidak menggangguku di malam hari?" Lalu ia menadahkan tangannya ke langit seraya menggumamkan sebuah syair: Ya shâhib al-sirr, inna al-sirra qad zhahara, fa mâ urîdu al-hayâta ba'da isytahara. Wahai pemilik rahasia, sesungguhnya rahasia ini telah terungkap, maka tak kuinginkan lagi hidup ini setelah rahasia ini tersingkap." Tak lama setelah membacakan syair ini, si budak pun sujud dan menghembuskan nafasnya yang terakhir, meninggalkan suami istri itu dalam keheranan.
Pertama, dialah wali Tuhan yang berjalan di muka bumi dan menyebarkan kebahagiaan pada sesama manusia.
Kedua, dialah wali Tuhan yang menyebarkan nikmat Tuhan dengan mengajak sesamanya untuk berjalan bersamanya menuju Tuhan.
Dan terakhir, dialah wali Tuhan yang meluangkan sebagian bahkan seluruh waktunya beribadat kepada Tuhan, pasrah dalam cinta kepada-Nya.
Andakah dia wali Tuhan yang berjalan di muka bumi?
Mahabenar Allah, yang Maha Perkasa lagi Mahabijaksana. Semoga bermanfaat
Wa min Allah at Tawfiq
Sunday, March 7, 2010
Ebooks [7/3/2010]
Sejarah Rasulullah s.a.w [download]
Sejarah Abu Bakr As-Siddiq [download]
Sejarah Umar ibn Khattab [download]
Sejarah Utsman ibn Affan [download]
Sejarah Ali ibn Abi Talib [download]
Kisah-Kisah Shahih Dlm Al-Quran & Sunnah [download]
Imam Hassan al-Banna - Al-Ma'thurat [download]
Imam Ghazali - Kimia Kebahagiaan [download]
40 Hadith Peristiwa Akhir Zaman [download]
Ibnu Katsir - Stories of the Prophets [download]
Zikir Kunci Pembuka Jalan [download]
100 Pesan Nabi Untuk Wanita Salihah [download]
Jihad Seorang Wanita Dalam Membela Islam [download]
Kado Pernikahan Untuk Istriku [download]
Kisah-Kisah Tentang Ka'abah [download]
Pendidikan Anak Dalam Islam [download]
Psikologi Anak Dan Pendidikan [download]
Imam Ibnu Athaillah - Rahasia Yang Maha Indah [download]
Friday, March 5, 2010
Mencungkil Hikmah dari Perbuatan Tuhan.
Kita harus yakin bahawa tidak ada sesuatu yang berlaku di mayapada ini yang Tuhan tidak tahu. Tidak akan berlaku sesuatu kalau Tuhan tidak izinkan dan tidak kehendaki. Apa sahaja yang berlaku tidak terkeluar dari rencana, rancangan dan jadual Tuhan. Dia pentadbir sekelian alam. Gugurnya sehelai daun kering di hutan belantara, Tuhan tahu. Menetasnya seekor anak ikan di lautan yang dalam, Tuhan tahu. Matinya seekor hama di celah-celah rumput, Tuhan tahu. Sebutir pasir menjadi batu di perut bumi pun Tuhan tahu. Bahkan bukan setakat tahu. Dia yang berkehendakkan ianya jadi begitu.
Di samping itu, segala apa yang berlaku itu tidak berlaku dengan sia-sia. Tuhan tidak membuat sesuatu dengan sia-sia. Apa sahaja yang berlaku, ada tujuan dan hikmahnya. Perkara yang berlaku itu akan membawa kepada perkara yang lain. Akan mencetuskan kesan yang lain. Akan memberi implikasi kepada pihak yang lain. Ia sambung-menyambung, kait-berkait, dan bermata-rantai dengan benda-benda yang lain.
Tuhan itu berperanan dalam segala hal. Tidak ada perkara yang Tuhan tidak masuk campur. Dunia ini ibarat pentas. Tuhan itu pengarahnya. Kita ini pelakon-pelakonNya. Apa sahaja yang dilakonkan di pentas dunia ini adalah mengikut arahan pengarahnya. Boleh juga diibaratkan dunia ini seperti papan catur. Kita dan segala apa yang ada di dalam dunia ini ialah buah-buah catur. Tuhan itu pencaturnya. Kita sebagai buah catur, tidak akan dapat bergerak kalau kita tidak digerakkan. Kalau kita tidak digerakkan maka akan diam membatulah kita.
Oleh itu segala apa yang berlaku, kembali kepada Tuhan. Tuhanlah puncanya. Tuhanlah pencetusnya.
Mengetahui hakikat ini, maka kita harus pandai menilai dan membaca segala perbuatan Tuhan. Kita perlu sentiasa mencari hikmah di dalam segala perbuatanNya samada yang berlaku pada orang lain, yang berlaku di dalam negara kita, yang berlaku di negara lain, lebih-lebih lagilah terhadap apa yang berlaku pada diri atau kumpulan kita sendiri. Pada setiap yang berlaku itu ada berita, tanda, isyarat dan pengajaran yang dapat kita cungkil – kalau kita mahu mencungkilnya.
Apabila berlaku sesuatu, kita perlu bertanya. Mengapakah ia berlaku? Apakah sebab ia berlaku? Apa puncanya? Apa kaitannya perkara itu dengan perkara lain? Apa akan jadi seterusnya? Siapa yang terkesan dengannya? Apakah bentuk kesannya? Siapa yang untung? Siapa yang rugi? Selepas berlaku perkara itu, akan ada atau tidak perubahan. Apa yang akan berubah? Siapa yang akan berubah? Apakah kesan daripada perubahan-perubahan itu? Apakah kehendak Tuhan dalam kejadian ini? Adakah kejadian ini berasingan atau bersabit dan bersambung dengan kejadian lain? Apakah rancangan Tuhan? Apakah pengajaran yang Tuhan mahu kita ambil? Apakah sikap kita selepas ini? Apa perubahan yang perlu kita buat? Adakah ini bala? Adakah ini ujian? Adakah ini hukuman kepada kesalahan kita yang lepas? Adakah ia balasan untuk kebaikan kita yang lepas? Apakah maksudnya dan kesannya pada diri dan perjuangan kita? Dan berbagai-bagai bentuk pertanyaan lagi.
Memang kita tidak akan dapat menjawab kesemua soalan ini. Orang yang kuat akal mungkin akan dapat menjawab sebahagian daripadanya. Orang yang terang mata hati mungkin akan dapat menjawab lebih lagi. Orang yang ada firasat dan pandang tembus mungkin akan lebih faham lagi tentang apa yang berlaku. Orang yang kasyaf mungkin sudah tahu lebih awal lagi perkara ini akan berlaku dan tahu pula segala hikmah dan rahsia-Nya.
Disebabkan segala sesuatu yang berlaku itu berpunca dari Tuhan dan Dialah yang mencetuskannya, maka kalau kita cungkil hikmah dalam apa juga hal dan kejadian, maka ia akan membawa kita kembali kepada Tuhan. Kita akan dapat lihat peranan dan “tangan” Tuhan. Kita akan lebih memahami iradah dan kehendak Tuhan. Kita akan lebih tahu cara Tuhan membuat sesuatu. Kita akan faham kenapa Tuhan membuat sesuatu itu. Kita akan dapat membaca jadual dan perancangan Tuhan. Kita akan tahu ke arah mana Tuhan mendorong kita.
Bila kita faham semua ini, maka segala kejadian dan perkara yang berlaku itu jadi kecil. Nikmat jadi kecil. Ujian jadi kecil. Halangan jadi kecil. Kesusahan jadi kecil. Musuh jadi kecil. Segala-galanya akan menjadi kecil. Yang kita rasa besar ialah Tuhan; yang merancangkan perkara itu berlaku. Justeru itu kita akan jadi tenang. Kita tidak takut. Kita tidak gentar. Kita tidak risau. Kita tidak bimbang. Semuanya, termasuk diri kita sendiri, adalah di dalam genggaman dan kawalan Tuhan. Mudah sahaja kita menerima apapun yang berlaku. Kita mudah sabar, mudah redha dan mudah kembali kepada Tuhan.
Tambahan pada itu, apabila kita faham dan sedar bahawa Tuhan ada peranan dalam hidup kita dan dalam apa sahaja yang berlaku pada diri kita dan diri orang lain, maka hati kita akan mudah terhubung dengan Tuhan. Kita akan dapat merasakan Tuhan sentiasa bersama kita. Tuhan itu sentiasa wujud dan berperanan dalam hidup kita. Ini akan menimbulkan berbagai-bagai rasa dalam hati kita. Rasa hebatnya Tuhan. Rasa gagahNya, perkasaNya, pengasihNya, pemurahNya dan berbagai-bagai lagi. Berikutan itu, kita akan turut rasa bersyukur denganNya, rasa malu, takut, cinta dan berterima kasih kepadaNya.
Inilah sebenarnya kerja orang-orang Rohaniah dan orang-orang sufi. Mereka sentiasa mencari-cari hikmah di dalam segala perbuatan Tuhan. Mereka sentiasa meninjau-ninjau dan mencungkil-cungkil rahsia di sebalik segala perbuatan Tuhan. Mereka mencari Tuhan melalui hikmah dan rahsia yang terkandung di sebalik fe’el atau perbuatanNya. Dengan cara itu, tidak lekang hati-hati mereka daripada berzikir dan merasa bertuhan. Inilah sumber ketenangan dan kekuatan mereka. Inilah sumber ilmu mereka. Inilah sumber kepimpinan mereka.
Inilah kerja yang patut kita lakukan. Akal mesti bekerja. Hati juga mesti bekerja. Akal perlu berfikir dan bertafakur manakala hati perlu berzikir dan merasa-rasakan tentang segala hikmah dan rahsia di dalam perbuatan Tuhan. Ini lebih baik dari bersembahyang sunat seribu rakaat yang tidak khusyuk. Ini lebih berkesan untuk membuatkan kita rasa insaf tentang kedhaifan, kelemahan dan kekerdilan diri kita. Kita akan rasa terlalu kecil dan lemah di hadapan Tuhan. Ini akan mendorong kita mencari perlindungan dan bergantung harap dengan Tuhan.
Nabi Isa a.s. Turun Ke Bumi
Setelah Dajjal muncul dan melakukan perusakan dan penghancuran di muka bumi, Allah mengutus Isa ‘alaihissalam untuk turun ke bumi turun di menara putih di timur Damsyiq, Siria. Beliau mengenakan dua buah pakaian yang dicelup dengan waras dan za’faran; beliau taruh kedua telapak tangan beliau di sayap dua orang Malaikat. Bila beliau menundukkan kepala, meneteslah / menurunlah rambutnya, dan bila diangkat kelihatan landai seperti mutiara. Dan tidak ada orang kafir yang mencium nafasnya kecuali akan mati, dan nafasnya itu sejauh pandangan matanya.
Beliau akan turun pada kelompok yang diberi pertolongan oleh Allah yang berperang untuk menegakkan kebenaran dan bersatu-padu menghadapi Dajjal. Nabi Isa as. turun pada waktu sedang diiqamati shalat, lantas beliau shalat di belakang pemimpin kelompok itu. Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda:
“Ketika Allah telah mengutus al-Masih Ibnu Maryam, maka turunlah ia di menara putih di sebelah timur Damsyiq dengan mengenakan dua buah pakaian yang dicelup dengan waras dan za’faran, dan kedua telapak tangannya diletakkannya di sayap dua Malaikat; bila ia menundukkan kepala maka menurunlah rambutnya, dan jika diangkatnya kelihatan landai seperti mutiara. Maka tidak ada orang kafirpun yang mencium nafasnya kecualipasti meninggal dunia, padahal nafasnya itu sejauh mata memandang. Lain Isa mencari Dajjal hingga menjumpainya dipintu Lud, lantas dibunuhnya Dajjal. Kemudian Isa datang kepada suatu kaum yang telah dilindungi oleh Allah dari Dajjal, lalu Isa mengusap wajah mereka dan memberi tahu mereka tentang derajat mereka di surga. “[5]
Ibnu Katsir berkata, “Inilah yang termasyhur mengenai tempat turunnya Isa, yaitu di menara putih bagian timur Damsyiq. Dan dalam beberapa kitab saya baca beliau turun di menara putih sebelah timur masjid Jami’ Damsyiq, dan ini rupanya pendapat yang lebih terpelihara. Karena di Damsyiq tidak dikenal ada menara di bagian timur selain di sebelah Masjid Jami’ Umawi di Damsyiq sebelah timur. Inilah pendapat yang lebih sesuai karena beliau turun ketika sedang dibacakan iqamat untuk shalat, lalu imam kaum Muslimin berkata kepada beliau, “Wahai Ruh Allah, majulah untuk mengimami shalat.” Kemudian beliau menjawab, “Anda saja yang maju menjadi imam, karena iqamat tadi dibacakan untuk Anda.” Dan dalam satu riwayat dikatakan bahwa Isa berkata, “Sebagian Anda merupakan amir (pemimpin) bagi sebagian yang lain, sebagai penghormatan dari Allah untuk umat ini.” [6]
Tersebarnya Keamanan dan Barakah pada Zaman Isa ‘Alaihis-salam
Betapa menyenangkan seandainya kita termasuk yang mendapatkan karunia untuk tinggal semasa dengan nabi Isa as. Karena di masa beliau kehidupan manusia benar benar aman dan damai, bahkan kedamaian itu bukan hanya milik manusia, tetapi juga merata hingga kepada binatang. Zaman Isa ‘alaihissalam (setelah turun kembali ke bumi) ini merupakan zaman yang penuh keamanan, kesejahteraan, dan kemakmuran serta kelapangan. Allah menurunkan hujan yang lebat, bumi menumbuhkan tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan serta banyak barakahnya, harta melimpah ruah; dendam, dengki, dan kebencian hilang sirna.
Dalam hadits Nawwas bin Sam’an yang panjang yang membicarakan tentang Dajjal, turunnya Isa, keluarnya Ya’juj dan Ma’juj pada zaman Isa ‘alaihissalam, dan do’a Isa agar mereka dihancurkan, Rasulullah saw bersabda:
“… Kemudian Allah menurunkan hujan, dan tak ada rumah tanah liat maupun bulu yang dapat menahan airnya, lantas mencuci bumi hingga bersih seperti cermin kaca. Kemudian diperintahkan kepada kami: ‘Tumbuhkanlah buah-buahanmu dan kembalikanlah barakahmu.’ Maka pada hari itu sejumlah orang dapat memakan buah delima dan bernaung di bawahnya. Dan susupun diberi barakah, sehingga susu seekor unta bunting yang sudah dekat melahirkan dapat mencukupi banyak orang, susu seekor sapi mencukupi untuk orang satu kabilah, dan susu seekor kambing mencukupi untuk satu keluarga….” [7]
Rasulullah saw bersabda :
“Demi Allah, sesungguhnya Isa putra Maryam akan turun ke bumi sebagai hakim yang adil, akan membebaskan jizyah, unta-unta muda akan dibiarkan hingga tidak ada yang mau mengurusinya lagi, sifat bakhil, saling membenci, dan saling dengki akan hilang, dan orang-orang akan memanggil-manggil orang lain yang mau menerima hartanya (shadaqahnya), tetapi tidak ada seorangpun yang mau menerimanya.[8]
Imam Nawawi berkata, “Maknanya, bahwa pada saat itu orang-orang sudah tidak tertarik lagi untuk memelihara unta karena banyaknya harta kekayaan, keinginan sedikit, kebutuhan tidak ada, dan sudah tahu bahwa kiamat telah dekat. Dan disebutkannya lafal al-qilash (unta muda) dalam hadits ini karena unta muda itu merupakan harta yang paling baik bagi bangsa Arab (pada waktu itu).
Kiamat di Ambang Pintu
Masa tinggal Isa di bumi setelah turun dari langit menurut riwayat adalah se lama tujuh tahun, dan menurut sebagian riwayat yang lain lagi selama empat puluh tahun. Setelah itu wafat pula Imam Mahdi dan Al Qahthani yang melanjutkan kepemimpinannya. Tidak lama setelah itu, terbitlah matahari dari barat dan binatang melata yang keluar dari perut bumi yang memberikan tanda kufur dan iman atas setiap manusia. Ketika itu setiap mukmin segera mengetahui bahwa itulah detik detik kemunculan angina lembut dari yaman yang akan mencabut nyawa setiap mukmin. Setelah itu, tidak seorangpun manusia yang masih memiliki keimanan kecuali akan menemui ajalnya. Ketika seluruh penduduk manusia tidak lagi menyebut Allah, itulah kondisi seburuk-buruk manusia, dan kepada merekalah kiamat akan terjadi. Wallahu a’lam bish shawab.
[1]. Tafsir Ath-Thabari dan Tafsir Al-Qurthubi.
[2]. HR. Bukhari: no. 2296.
[3]. HR. Bukhari: Kitabu ahaditsil anbiya’ no. 3193 dan Muslim: Kitabul iman no. 222, 223, 224.
[4]. HR. Muslim: Kitabul iman no. 225
[5] (Shahih Muslim, Kitab al-Fitan wa Asyrathis Sa ‘ah, Bab DzikrAd-Dajjal 18: 67-68).
[6] Shahih Muslim
[7] Shahih Muslim, Kitabul Fitan, Bab Dzikrid Dajjal 18: 63-70
[8] Shahih Muslim, Bab Nuzuuli Isa ‘Alaihissalam 2:192