Saturday, April 4, 2009

Kelebihan Ibadat Disaat-saat Hura Hara

Daripada Ma’qil bin Yasar ra. berkata Rasulullah bersabda: "Beribadat di saat-saat huru hara (dunia kacau bilau) adalah seperti berhijrah kepadaku". (Riwayat Muslim)

Keterangan:
Orang yang mampu beribadat dan menunaikan kewajipan agamanya di saat-saat yang penuh dengan huru hara dan gangguan dari segenap penjuru, dan mampu mengingati Allah swt. di saat-saat orang lain lupa dan di sibukkan dengan perkara-perkara yang melalaikan. Mereka akan diberikan pahala seperti pahala hijrah yang telah dilakukan oleh kaum Muhajirin di zaman Rasulullah saw. Mudah-mudahan kita termasuk di kalangan mereka yang mampu beribadat walaupun di dalam keadaan dan suasana yang sangat menyibukkan, dan mudah-mudahan kita mendapatkan pahala besar yang telah dijanjikan oleh Rasulullah saw. tadi.

2 comments:

  1. Assalamualaikum...sungguh sy suka mmbaca blog kamu...untuk peringatan kpd diri sy...tp minta tlg supaya adjust kan warna2 blog kamu....sbb mata sy agak berpinar2 sdikit....background hitam kamu agak gelap....minta tlg ya hamba Allah SWT spya sy dpt lg mmbaca smua peringatan ini...terima kasih....:)

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikumussalam wr wb
    Shukran atas ziarah anda. Saya telah menukarkan warnanya kpd hijau. Semoga anda dapat membaca artikel2 di blog cahayamukmin. =)

    ReplyDelete