Saturday, June 7, 2008

Yang memusuhi WaliKu samalah dengan memusuhiKu

Berkata Ibnu Abbas r.a. bahawasanya Nabi s.a.w telah bersabda: Allah telah berfirman:

"Siapa yang memusuhi WaliKu, maka dia telah mengajak Aku berperang dengannya. Dan tiadalah pernah Aku teragak-agak dalam sesuatu perbuatan yang Aku putuskan, seperti teragak-agaknya Aku untuk mematikan seorang Mukmin, dia bencikan mati dan Aku tidak ingin menyakiti hatinya. Barangkali, ada kalanya seorang WaliKu yang Mukmin memohon kekayaan, tetapi Aku sengaja palingkannya daripada kekayaan kepada kemiskinan, sebab kalau Aku berinya kekayaan akan menjadi celakalah baginya. Barangkali, ada kalanya seorang WaliKu yang Mukmin memohon kemiskinan, tetapi Aku palingkannya kepada kekayaan, sebab kalau Aku berikannya kemiskinan akan menjadi celaka baginya. Sesungguhnya Allah telah berfirman: Demi kemuliaanKu dan kebesaranKu, dan ketinggianKu, dan kehebatanKu, dan keatasan kedudukanKu, tiada seorang hamba yang melebihkan kehendakKu atas kehendak hawa nafsunya, melainkan Aku tetapkan (ingatkan selalu) ajalnya di hadapan matanya, dan Aku jaminkan rezekinya di langit dan di bumi dan Aku akan sentiasa menyokongnya di belakang perdagangan setiap pedagang." (Riwayat Thabarani)

No comments:

Post a Comment